Anders Sjöman

Uppdrags- och kommunikationschef, vice vd

Anders Sjöman är kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria. Leder den redaktionella gruppens arbete. Ansvarig utgivare för tidningen Företagshistoria och nyhetsportalen BizStories.se.

Den digitala läsesalen som Centrum för Näringslivshistoria nu lanserar finns på arkivet.naringslivshistoria.se.

”Digitala läsesalen”, ny webbtjänst för sökning i digitala företagsarkiv

Vår digitala läsesal är nu öppen! En webbtjänst som ger direkt tillgång till digitalt arkivmaterial.

Webbinarium om Olle Engkvist, folkhemmets storbyggmästare

Ett direktsänt samtal mellan Henrik Poppius, som just släppt en biografi om Olle Engkvist, och skriftställaren Anders Johnson.

Jubileumsseminarier 2024

Under vårt 50-årsjubileum håller vi fyra jubileumsseminarier. Här kan du se alla i efterhand.

Lunchwebbinarium: Om revisionsbranschens historia

Livesänt lunchsamtal med redaktörerna för nya boken ”Revision i går, i dag och i morgon”.

Elekta firade 50 år med helt nyskriven historik

Cancerbekämpande Elekta fyllde 50 år och ville ha en heltäckande historieskrivning skriven av en utomstående. Den skrev vi åt dem – och hela historiken finns nu på deras sajt.

Ny jubileumsbok firar Atlas Copco 150 år

Få företag lever till 150 år. Men Atlas Copco har hållt sig relevanta sedan 1873, inte minst genom att omstöpa företaget flera gånger. Den historien behövs hållas vid liv, tyckte företaget när det fyllde 150 och bad oss göra en ny historiebok. 

Intrum firar 100 år med jubileums­magasin

Från inkassoföretaget i Jönköping till dagens europeiska kredithanteringsföretag, som hjälper företag utvecklas genom att ta hand om deras kunder, går en 100-årig historia. Den berättas i ett nytt magasin vi gjort åt Intrum.

Allt om History Mar­ke­ting Summit 2023

Se presentationerna från HMS23. Med bl a Autoliv, Elekta, Atlas Copco, Irish Distillers (Irland), Bosch (Tyskland) och Stockholms stadshus.

IKEA får Näringslivshistoriska priset 2023

IKEA får Näringslivshistoriska priset 2023, när vi nu delar ut det för fjärde gången. IKEA får det för sitt aktiva historiebruk, där IKEA placerar sin egen historia i Sveriges övergripande samhällsberättelse.

Dags att nominera till Näringslivshistoriska priset 2023

Från och med den 9 juni är det dags att nomi­nera kandidat till Närings­livs­histo­riska priset 2023! Pris­summan om 100 000 kronor delas ut till den eller de som gjort bestående insatser för att lyfta svensk närings­livs­historia och visat på de svenska före­tagens bidrag till det gemen­samma samhälls­bygget?