Våra redaktionella tjänster
Bygg värde med history marketing

VISA BILDTEXT
Foto: Johan Strindberg.

Ett företags egna historia är en berättelse som inspirerar, stärker och hjälper med förändringar. Dessutom är den unik och kan inte kopieras. Med andra ord, en verkligt strategisk tillgång – om den bara används aktivt.

History marketing kallas det när verksamheter använder energin i en sann historia – och vi kan hjälpa dig hitta energin i just din verksamhets historia. För alla företag har en historia som är unik för verksamheten. Den kan vara ett, tio eller hundra år gammal. Oavsett ålder är historien en strategisk tillgång som kan berättas för att bygga förtroende och skapa affärer. 

På Centrum för Näringslivshistoria jobbar vi med bekräftat berättande, att förmedla historia på ett intressant sätt utifrån ett autentiskt källmaterial. Vi är proffs på att tolka ditt historiska material och sätta det i ett sammanhang och lyfta fram det som bygger en god historia och väcker nyfikenhet. Alltid sakligt och korrekt. Har du redan ett välordnat historiskt arkiv är möjligheterna närmast oändliga att lyfta dina autentiska berättelser. Men även utan ett ordnat arkiv kan vi oftast söka rätt på din historiska berättelser – och hjälpa dig arbeta strategiskt med ditt historiebruk.

Ett typiskt history marketing-arbete gör vi i tre steg:

1. Sätt strategin för ert historiebruk.

Den egna historien är en strategisk tillgång – om den bara används väl. En bra historik är rik på medryckande berättelser och talande exempel. Det som gör dem talande är att de speglar och stödjer dagens mål. Därför handlar strategiskt historiebruk om att verksamheten frågar sig var det står i dag och vart det siktar. Genom att utgå från framtiden skärper historieberättaren även sitt historiebruk kring varför historien berättas och för vem. 

Vill ni ha hjälp att formulera syfte och målgrupper med ert strategiska historiebruk hjälper vi er gärna, till exempel med en historisk workshop. När strategin är fastställd är det lättare att börja leta efter de rottrådar som bäst stödjer dagens mål. 

Läs mer om hur vi hjälper företag att formulera sin historiska berättelse och sitt strategiska historiebruk.

2. Kartlägg historien i ett historieark

Att hitta tänkbara berättelser i en verksamhets historia brukar inte vara ett problem. Varje företag myllrar av dem, djupa i fakta och med spännande detaljrikedom. För att kunna välja ut dem som passar bäst behöver man skapa sig en bred översikt över företagets historia.

På Centrum för Näringslivshistoria bygger vi den översikten som ett historieark. Där lägger vi in alla händelser i ett företags verksamhetstid, sammanfattade i kortform över en tidslinje. För översiktens skull brukar vi dela upp den i teman som passar just det här företaget, teman som vi ofta definierat i steg ett. Vi hjälper dig gärna med att göra ditt historieark.

Läs mer om hur vi kan hjälpa dig samla din historia i ett historieark.

3. Gör en bok, sajt, film, utställning – eller vad som kan behövas. 

I historiearket finns nu samlat händelser och berättelser från förr. Men en historik kommer aldrig att kunna innehålla alla företagets berättelser – och ska inte heller göra det. Välj ut de berättelser som är mest talande och som verkligen kan bära de teman som sattes i steg ett – och välj sedan bästa sätt att förmedla dem. Ibland är det som en bok, ibland som ett magasin. Eller som en sajt, en podd, en utställning, en film, en musikal eller i någon annan form. Det beror återigen på varför du berättar historien och för vem. Vi hjälper dig ta fram slutprodukten, oavsett vad du väljer.

Läs mer om alla sätt vi kan hjälpa med att berätta en verksamhets historia.

Vill du veta mer? Hör av dig!

Anders Sjöman

Kommunikationschef

Andreas Blüme

Säljchef