FÅ PLATSER KVAR! Stockholm rankas högt i Europa när det gäller kreativa näringar. Boken Kreativa Sthlm, som släpps 8 februari, visar hur mångfacetterad stadens kreativa företagsvärld är – och vilken lång historia den har.
Nima Sanandaji visar i Kreativa Sthlm (Förlaget Näringslivshistoria, 2018) hur människor inom reklam, design, musik, digital spelproduktion och andra liknande områden tillsammans bidrar till stadens tillväxt. Idag arbetar över 200 000 människor i Stockholmsområdet i företag inom branscher som räknas till kreativitetssektorn – och kreativa företag har en lång historia i staden.
Kreativa Sthlm har tagits fram på initiativ av Föreningen Stockholms Företagsminnen (systerorganisation till Centrum för Näringslivshistoria) och ges ut på Förlaget Näringslivshistoria.
Boken lanseras på handelskammaren den 8 februari kl.12.00-13.00. Lättare lunch från kl.11.30 ingår och evenemanget är kostnadsfritt.
Medverkande:
- Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare
- Alexander Husebye, vd Centrum för Näringslivshistoria
- Nima Sanandaji, tekn dr och författare
Expertpanel:
- Ingmarie Halling, Creative Director/Curator Abba museet
- Tommy Bindefeld, marknadschef och kreativ chef, Svenkt Tenn
- Claes Karlsson, fd konsnärlig ledare på Stockholms kulturfestival
Fler medverkande tillkommer.
Anmäl dig till boksläppet 8 feb här
Projektgrupp
”Kreativa Sthlm” ges ut av Förlaget Näringslivshistoria, som ägs av Centrum för Näringslivshistoria. Projektgrupp på Centrum för Näringslivshistoria för boken var:
- Redaktör: Per Dahl
- Bildredaktör och korrekturläsare: Mikaela Nordin
- Formgivning: Karin Appell
- Projektledare: Jenny Bergman
Nima Sanandaji var bokens huvudförfattare. Företagsporträtt i boken skrevs även av Centrum för Näringslivshistorias Anders Houltz och Per Dahl.