Nyheter

Allt om History Marketing Summit 2016

På History Marketing Summit 2016 berättade svenska och globala företag hur de använder sin historia som hävstång för framtida utveckling. Här finns alla filmade samtal och presentationer.

English version available here.

Idag använder allt fler företag sin egen historia som hävstång för framtida utveckling. På History Marketing Summit 2016, som hölls 1 september i Volvo Showroom i Stockholm, möttes marknadschefer och företagsledare som arbetar med history marketing. Här finns deras presentationer och de filmade panelsamtalen. Har du inte tid att se filmerna så finns det även kortreferat av samtal.

Vetenskapsradion Historia var även på plats och intervjuade talare, besökare och arrangörer om history marketing.

 

Del 1. ”Varför bryr vi oss alls om historien?”

Detta är history marketing – Anders Sjöman från Centrum för Näringslivshistoria inledde med en beskrivning av begreppen history marketing och heritage management.

Här finns ett kort referat av Anders inledning. 

 

 

”Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”:  Ben Wubs från Erasmus School of History, Culture & Communication i Rotterdam pratade om vad det är som gör historien så värdefull.

Här finns ett kort referat av Bens föreläsning.

Del 2. Praktikerna: ”Så skapar vi affärsnytta av vår historia”

Historiens nytta för modeindustrinEtt samtal mellan Margareta van den Bosch, H&M och Gianluca Pastore, Benetton Group lett av modehistorikern Ingrid Giertz-Mårtenson.

Här finns ett kort referat av samtalet.

Så stärker historien konsument-varumärkenTed Ryan, Coca Cola Archives, och Per Carleö, Volvo Car Sweden, i samtal med Anders Hoult från Centrum för Näringslivshistoria.

Här finns ett kort referat av samtalet.

Att arbeta med sin svenska historia – globalt:  Ben de Vries, Ericsson, och Patrik Nygren-Bonnier, IKEA, med Anders Houltz, från Centrum för Näringslivshistoria.

Här finns ett kort referat av samtalet.

Att få med sig historien i familjeledda företagMelanie Aspey, Rothschild Archives, och Albert Bonnier, Albert Bonniers Förlag, om generations-perspektivet i familjeledda företag .

Här finns ett kort referat av samtalet.

Del 3. Erfarenheten: ”Om historiens framtid”

History Marketing Summit 2016 avslutades med ett kort inlägg om historiens framtid från Viveca Ax:son Johnson, ordförande Nordstjernan.

Här finns ett kort referat av hennes presentation.

Avslutningsvis, några bilder från dagen:

Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för näringslivshistoria, inleder History Marketing Summit 2016 Foto: Linus Sundahl-Djerf

Margareta van den Bosch (H&M), Gianluca Pastore (Benetton Group) och modehistorikern Ingrid Giertz Mårtenson Foto: Linus Sundahl-Djerf

Här är förresten alla tweets för #hms16.