Nyheter

Allt om History Marketing Summit 2016

På History Marketing Summit 2016 berättade svenska och globala företag hur de använder sin historia som hävstång för framtida utveckling. Här finns alla filmade samtal och presentationer.

Idag använder allt fler företag sin egen historia som hävstång för framtida utveckling. På History Marketing Summit 2016, som hölls 1 september i Volvo Showroom i Stockholm, möttes marknadschefer och företagsledare som arbetar med history marketing. Här finns deras presentationer och de filmade panelsamtalen. Har du inte tid att se filmerna så finns det även kortreferat av samtal.

Del 1. ”Varför bryr vi oss alls om historien?”

Detta är history marketing – Anders Sjöman från Centrum för Näringslivshistoria inledde med en beskrivning av begreppen history marketing och heritage management.

Här finns ett kort referat av Anders inledning. 

 

 

”Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”:  Ben Wubs från Erasmus School of History, Culture & Communication i Rotterdam pratade om vad det är som gör historien så värdefull.

Här finns ett kort referat av Bens föreläsning.

Del 2. Praktikerna: ”Så skapar vi affärsnytta av vår historia”

Historiens nytta för modeindustrinEtt samtal mellan Margareta van den Bosch, H&M och Gianluca Pastore, Benetton Group lett av modehistorikern Ingrid Giertz-Mårtenson.

Här finns ett kort referat av samtalet.

Så stärker historien konsument-varumärkenTed Ryan, Coca Cola Archives, och Per Carleö, Volvo Car Sweden, i samtal med Anders Hoult från Centrum för Näringslivshistoria.

Här finns ett kort referat av samtalet.

Att arbeta med sin svenska historia – globalt:  Ben de Vries, Ericsson, och Patrik Nygren-Bonnier, IKEA, med Anders Houltz, från Centrum för Näringslivshistoria.

Här finns ett kort referat av samtalet.

Att få med sig historien i familjeledda företagMelanie Aspey, Rothschild Archives, och Albert Bonnier, Albert Bonniers Förlag, om generations-perspektivet i familjeledda företag .

Här finns ett kort referat av samtalet.

Del 3. Erfarenheten: ”Om historiens framtid”

History Marketing Summit 2016 avslutades med ett kort inlägg om historiens framtid från Viveca Ax:son Johnson, ordförande Nordstjernan.

Här finns ett kort referat av hennes presentation.

 

Avslutningsvis, några bilder från dagen:

Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för näringslivshistoria, inleder History Marketing Summit 2016 Foto: Linus Sundahl-Djerf

Margareta van den Bosch (H&M), Gianluca Pastore (Benetton Group) och modehistorikern Ingrid Giertz Mårtenson Foto: Linus Sundahl-Djerf

Här är förresten alla tweets för #hms16.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata