Nyheter

Allt om History Mar­ke­ting Summit 2018

På History Marketing Summit 2018 berättade företag som aktivt använder den egna berättelsen för att växa verksamheten: Investor, Absolut, Pixar Animation Studios, BMW, Clas Ohlson, Fazer Group, Astrid Lindgren AB, HarperCollins UK – och Djurgårdens IF.

Precis som på HMS16 och HMS17 filmade vi talarna. Scrolla ned och se årets presentationer. Filmerna är 20-25 min långa.

Anna Malmhake: Så jobbar vi på Absolut med vår historia

Anna Malmhake, vd på The Absolut Company, berättade på History Marketing Summit 18 hur dagens aktiviteter på Absolut hämtar sin inspiration i hur brännvinskungen L.O. Smith, mannen som skapade absolut renat brännvin, arbetade.

Jacob Wallenberg: Så jobbar vi på Investor med vår historia

Jacob Wallenberg, ordförande för Investor AB, berättade på History Marketing Summit 18 hur dagens generation i familjen Wallenberg resonerar kring historiens värde och kring historieberättande – och hur det skiljer sig från tidigare generationers.

Malin Billing: Så jobbar vi på Astrid Lindgren AB med vår historia och att vårda Astrids arbete

Malin Billing, rättighetsansvarig på Astrid Lindgren AB (tidigare Saltkråkan AB) och barnbarn till Astrid Lindgren, berättade om hur det är att arbeta på ett företag där så många har en relation till dess historia. Medan många andra företag behöver arbeta aktivt för att intressera omvärlden för dess historia, behöver Astrid Lindgren AB ha en mer bevakande och vårdande inställning, så att den verkliga historien om Astrid Lindgren inte förvanskas eller förflyktigas.

Niklas Carlsson: Så jobbar vi på Clas Ohlson med vår historia

Niklas Carlsson, kommunikationschef på Clas Ohlson, berättade om hur det 100-årsfirande företaget från Insjön i Dalarna gör sin historia relevant även för dagens kunder och medarbetare. (Spoiler: De gör det bland annat genom historiesajten www.clasohlson100.com.)

Ralph Huber: Så jobbar BMW med sin historia

Ralph Huber, chef för BMW Museum och för BMW Group Classic Communications, berättade på History Marketing Summit 18 om hur ett klassiskt bilmärke använder sin historia för att stödja försäljningen av dagens bilar.

Ulrika Romantschuk: Så jobbar Fazer med sin historia

Ulrika Romantschuk, globalt ansvarig för kommunikation och varumärke på finska Fazer Group, berättade om hur den familjeägda koncernen använde styrkan i sin egen historia när de arbetar med dagens utmaningar. Bland annat med en historisk film där manus skrivits av den  berömda finska författaren Kari Hotakainen.

Dawn Sinclair: Så jobbar vi på HarperCollins med vår historia

Dawn Sinclair, arkivarie på bokförlaget HarperCollins UK, berättade på History Marketing Summit 18 om hur ett 200-årigt företag bevarar och sedan aktiverar sin historia för att få energi i dag och för framtiden.

Pelle Kotschack: Så jobbar vi på Djurgårdens IF med att hålla vår historia levande

Pelle Kotschack, vd på Djurgårdens IF (Alliansföreningen) berättade på History Marketing Summit 18 om hur en idrottsförening, med sitt ständiga inflöde av nya spelare i såväl ungdoms- som elitlag, jobbar med att hålla historien levande för alla. Han frågade sig även varför företag inte tar bättre hand om sina tidigare anställda – eller ”legendarer” som de ofta kallas i sportsammanhang.

Anders Sjöman: Var är nytt inom history marketing?

Allt fler företag använder sin egen historia som en strategisk resurs. Anders Sjöman från Centrum för Näringslivshistoria inledde HMS18 med en uppdatering på området history marketing. Jämfört med hans översikter på HMS16 och HMS17 gav han den här gången extra fokus på alla argument man kan höra MOT att arbeta med sin historia. Självklart gav han exempel på hur man sedan kan bemöta de argumenten.


Bilder från dagen. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)