Allt från HMS25:
History Marketing Summit 2025

Den 2 okt 2025 höll vi vår sjunde History Marketing Summit. En dag om företag som aktivt jobbar med sin egen autentiska berättelse – med history marketing. 

I år med Spendrups, Boliden, Lego, Pasta Cuomo och BNP Paribas. Professor Jacob Östberg berättade om varumärken som vägrar dö. I två paneler utforskade dramatiker, författare, journalister och forskare hur man förmedlar verkliga händelser. Dessutom presenterade skriftställare Anders Johnson sin tio-i-topp för en näringslivskulturkanon. Och precis som på HMS16, HMS17, HMS18, HMS19, HMS 21 och HMS 23 filmade vi talarna. Scrolla ned och titta. Varje presentation är ca 25-30 min lång.

The Afterlife of Brands – Jacob Östberg, professor i marknadsföring, Stockholms universitet 

Företag kämpar för att få sina varumärken kända. Ibland slåss de till och med mot varumärken som inte längre finns! För de lever kvar i folks medvetande. Kanske lika bra försöka återuppliva dem då? Jacob Östberg, professor i marknadsföring, berättar om varumärkens efterliv: ”Från fantomvarumärken till frankenbrands”.

Mårten Lyth, Spendrups

Spendrups Bryggeri är ett familjeföretag i fjärde generationen. Kommunikationschef Mårten Lyth delar med sig av hur företaget aktivt använder sin historia för att växa företagets affär – inte minst när man nyss fick sin första vd som inte heter Spendrup.

Klas Nilsson, Boliden

Bolidens kommunikationschef Klas Nilsson berättar om hur man kan använda ett jubileum, som när Boliden fyllde 100 år, för att samla en internationell koncern – och hur man ser till att rymma allas historia i magasinsform. 

”Based on a true story” – så dramatiserar vi verkliga händelser i bok, teater och film

När närings­livs­historia tolkas till drama, hur tänker man? Med Ruth Kvarnström Jones (författare till De fenomenala frun­timren på Grand Hôtel och Väninnorna på Nordiska Kompaniet), Niklas Hjulström (bl a regissör för Asea – här kommer framtiden) och Malin Nevander (manusförfattare och dramautvecklare SVT – som kom på kort ersatte förkylde Alex Haridi, manusförfattare till Stenbeck). Moderator: Anders Sjöman

Den sanna berättelsen – att återge verkliga händelser i bok, tidningar och film.

Vilka av­vägning­ar görs när närings­­livs­­historia ska berättas dokumentärt, i t ex bio­grafier och film. Med Bengt Jang­feldt (Ryss­lands­kännare och för­fattare, bl a ”Immanuel Nobel & Söner”), Jan Almgren (journalist, aktuell med Stenbeck-boken ”Imperiet de ärvde”) och Jesper Henke (journalist och dokumentärfilmare, bl a om Amelia Adamo och Petter Stordalen). Moderator: Anders Houltz.

Amelia Cuomo, Pasta Cuomo.

Familjen Cuomo började göra pasta på 1800-talet. Men 1939 las allt ned. Till det att Amelia Cuomo och hennes bror 2015 återuppväckte familjeföretaget med sina hemliga familjerecept – och skapade en modern succé med djupa rötter.  Amelia flög in från Italien för att berätta hela historien.

Marion Lacoume, BNP Paribas 

Den franska storbanken BNP Paribas historia sträcker sig över två århundraden och är resultatet av sammanslagningar av flera banker. Det blir mycket historia att hålla reda på – och att använda affärsmässigt. Marion Lacoume, bankens arkiv- och historiechef, kom från Paris för att berätta mer om hur detta görs.
Anders Johnson: Tio-i-topp på näringslivets kulturkanon

I den nyligen presenterade kulturkanon hade faktiskt tjugo av de 100 utvalda verken koppling till svensk näringslivshistoria. Men hur skulle en helt näringslivshistoriskt fokuserad lista sett ut? Skriftställare Anders Johnson vet – och presenterar här tio-i-topp i sin näringslivskanon!

Bilder från dagen. (Foto: Stina Stjernkvist.)

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Anders Sjöman, vd Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Cecilia Klynne, Sara Gustafsson, Anna Zeuthen och Gabriella Göransson. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Roland Fahlin och Anders Houltz. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Foto: Stina Stjernkvist.

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Jacob Östberg, professor i företagsekonomi, inriktning marknadsföring vid Stockholms Universitet. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Mårten Lyth, kommunikationsdirektör Spendrups Bryggeri AB. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Mårten Lyth, kommunikationsdirektör Spendrups Bryggeri AB. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Klas Nilsson, kommunikationschef, Boliden. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Lennart Francke. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Näringslivsarkiv i Norrland tilldelas Näringslivshistoriska priset 2025. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Näringslivsarkiv i Norrland tilldelas Näringslivshistoriska priset 2025. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Panelsamtal: “Based on a true story” med Ruth Kvarnström Jones, Niklas Hjulström och Malin Nevander. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Panelsamtal: “Based on a true story” med Ruth Kvarnström Jones, Niklas Hjulström och Malin Nevander. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Panelsamtal: “Based on a true story” med Ruth Kvarnström Jones, Niklas Hjulström och Malin Nevander. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Panelsamtal: “Based on a true story” med Ruth Kvarnström Jones, Niklas Hjulström och Malin Nevander. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Panelsamtal: “Den sanna berättelsen” med Bengt Jang­feldt, Jesper Henke och Jan Almgren samt Anders Houltz som moderator. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Panelsamtal: “Den sanna berättelsen” med Anders Houltz som moderator. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Amelia Cuomo, vd för Pasta Cuomo. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Marion Lacoume, head of archives and history på BNP Paribas. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Anders Sjöman och Anders Johnson. Foto: Stina Stjernkvist

History Marketing Summit 2025 hålls på Nalen i Stockholm. Foto: Stina Stjernkvist

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata