Nyheter

Arvid Nordquists historia på webben

På en ny webbplats skildras Arvid Nordquists långa och innehållsrika historia, med anor 130 år tillbaka i tiden.

Det började som en enkel hökarbod på Nybrogatan i Stockholm, som växte till en särklassig delikatessbutik. Klassiska exklusiviteter var rysk kaviar och gåslever. I dag har företaget utvecklats till ett ledande nordiskt handelshus med högkvalitativa livsmedel och drycker i sortimentet.

Vad inte många vet är att Arvid Nordquist också var det företag som lanserade Nike i Sverige. Detta under en period på 1970-talet när man ville bredda verksamheten. En annan kuriositet är att Arvid Nordquist drev egen grodfarm på Birger Jarlsgatan i Stockholm. För att kunna tillgodose stockholmarnas vurm för färska grodlår. Detta kan man bland annat läsa om på www.anhistoria.se.

Syftet med webbplatsen är att berätta och tillgängliggöra Arvid Nordquists spännande historia på ett populärhistoriskt sätt och visa vilken roll företaget har spelat i den svenska historien.

– Arvid Nordquist har gjort ett tydligt avtryck i den svenska detaljhandelshistorien. Företaget, som fortfarande är ett familjeföretag, har varit banbrytande inom flera områden. Bland annat genom att erbjuda för tiden exotiska produkter och kvalitetsdeklarera kaffe, säger Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria.

Webbplatsen riktar sig mot såväl en historieintresserad allmänhet som företagets kunder och leverantörer samt anställda vid företaget. För skolor och forskare finns också intressant material att hämta bland de 35 historiska artiklar, nästan 800 bilder och 12 filmer som digitaliserats. Materialet är lätt att hitta i tack vare den svenskutvecklade sökfunktionen SiteSeeker.

Webbplatsen har producerats av Centrum för Näringslivshistoria, på uppdrag av Arvid Nordquist AB. Sublime Consulting svarar för den tekniska plattformen och SomeGuys Digital för design.