Kom ihåg att fråga en historiker innan du bygger ditt varumärke på dess förflutna. Det glömde Coca-Cola i Tyskland.
Denna text publicerades i sitt danska original på børsen.dk,
som ”Bare et godt råd: Undgå Hitler i din markedsføring”.
I februari 2015 lanserade Coca Cola en ny reklamfilm på Youtube. Filmen, som finns att se längre ner på den här sidan, var skapad för den tyska marknaden med anledning av att läsken Fanta fyllde 75 år.
Mot festligt animerade bilder förklarade en speaker hur det för 75 år sedan var svårt att få tag på råvarorna till Coca Cola i Tyskland. Det tyska dotterbolaget behövde komma på ett alternativ – och uppfann en ny drink med äppelfiber. Fanta såg dagens ljus.
”För att fira denna begivenhet,” förklarar reklamens speakerröst, ”så återskapar vi nu dessa goda gamla dagar med en Fanta Classic.”
Reklamfilmen togs inte emot som Coca Cola önskat sig. Långt därifrån. För personer med historisk insikt var budskapet nämligen problematisk. ”De gamla goda dagarna”, som reklamen kallade dom, var under året 1940 – och därmed kulmen av den nazistiska epoken, med Hitler på toppen av sin makt.
Diskussionen kring filmen utvecklade sig snabbt till det som man, på modernt språk, kallar för en ”shitstorm”. Till slut valde Coca Cola att ta ned reklamfilmen. Särskilt amerikanska medier var hårda i kritiken. Förlöjligandet av Coca-Cola nådde sin kulmen när den brittiske komikern John Oliver tog upp saken i sin show Last Week Tonight på HBO: ”Ja! Fanta skapades i nazi-Tyskland. Och om du inte förstod det, så vill jag vara tydlig med att från och med nu så är det det enda som du kommer förknippa Fanta med.”
Oliver avslutade med en sarkastisk bön till reklambranschen: ”Innan ni trycker på kampanjknappen, se till att någon frågar: Vi har kollat för nazistreferenser, va?”