Friedrich Engelhorn insåg tidigt värdet i stenkolstjära och han använde det för att producera röd färg och anilin. Detta ledde till att han en vårdag i april 1865 äntligen kunde öppna dörrarna till sin nya färg och anilinfabrik i Ludwigshafen, Tyskland.
I år fyller BASF, som företaget heter idag, 150 år och de anordnade nyligen en stor mässa i Ludwigshafen för att fira sin historia. Tillsammans med den tyska agenturen Saatchi & Saatchi Pro skapade de mässan. De använde sig av BASF:s långa historia för att lyfta fram företagets värdegrunder, deras innovationer, samt det arbete de har gjort för arbetarna som jobbat för dem under åren. Utöver mässan skapade de även historisk del på sin hemsida där besökare kan ta del av företagets dåtid. Men utöver historia så lyfter företaget även fram sin målsättning inför framtiden.
I arbetet med framtidsvisioner skapade de även en helt ny sajt, där vem som helst kan registrera sig och samarbeta med idéskapande inför de framtidsproblem som företaget identifierat. BASF:s chef för företagshistoria, Úlia de Domènech, kallar företagets arkiv för en ovärderlig skattkammare när det gäller inspiration och kunskap, och att det är företagets minne.
Och som Geoffrey Jones, filosofie doktor på Harvard säger i en intervju publicerad på BASF:s hemsida:
A knowledge of historical facts doesn’t necessarily deliver a plan of action, but it does help you to see things more clearly when analyzing a situation in the here and now