Nyheter

BASF – 150 åringen som satsar framåt

Foto från BASFs 150 års presskonferens
VISA BILDTEXT
2015 firar BASF sitt 150 års jubileum. Företaget presenterade sina planer för en interaktiv mässa under en presskonferens i Ludwigshafen 2014. Foto: BASF SE, 2014

Kemiföretaget BASF har funnits i tyska Ludwigshafen sedan det grundades för 150 år sedan. Denna globala aktör planerar sin framtid med bas i det förflutna.

BASFs fabrik cirka 1866.

BASFs fabrik cirka 1866 från ett gammalt vykort. Okänd målare. (Källa: Wikimedia Commons)

BASFs fabrik cirka 1881

BASFs fabrik cirka 1881. Målning av Robert Friedrich Stieler (1847–1908) (Källa: Wikimedia Commons)

Målning av Friedrich Engelhorn cirka 1900

Friedrich Engelhorn cirka 1900. Målning Otto Propheter (1875-1927) (Källa: Wikimedia Commons)

BASFs fabrik 2006

BASFs fabrik i Ludwigshafen 2006. Foto av Gerd W. Zinke. (Källa: Creative Commons) Licens: CC-BY-SA-3.0.

Friedrich Engelhorn insåg tidigt värdet i stenkolstjära och han använde det för att producera röd färg och anilin. Detta ledde till att han en vårdag i april 1865 äntligen kunde öppna dörrarna till sin nya färg och anilinfabrik i Ludwigshafen, Tyskland.

I år fyller BASF, som företaget heter idag, 150 år och de anordnade nyligen en stor mässa i Ludwigshafen för att fira sin historia. Tillsammans med den tyska agenturen Saatchi & Saatchi Pro skapade de mässan. De använde sig av BASF:s långa historia för att lyfta fram företagets värdegrunder, deras innovationer, samt det arbete de har gjort för arbetarna som jobbat för dem under åren. Utöver mässan skapade de även historisk del på sin hemsida där besökare kan ta del av företagets dåtid. Men utöver historia så lyfter företaget även fram sin målsättning inför framtiden.

I arbetet med framtidsvisioner skapade de även en helt ny sajt, där vem som helst kan registrera sig och samarbeta med idéskapande inför de framtidsproblem som företaget identifierat. BASF:s chef för företagshistoria, Úlia de Domènech, kallar företagets arkiv för en ovärderlig skattkammare när det gäller inspiration och kunskap, och att det är företagets minne.

Och som Geoffrey Jones, filosofie doktor på Harvard säger i en intervju publicerad på BASF:s hemsida:

A knowledge of historical facts doesn’t necessarily deliver a plan of action, but it does help you to see things more clearly when analyzing a situation in the here and now

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata