Electrolux firar 100 år
med jubileumsbok och unika bilder

I augusti 2019 är det 100 år sedan Electrolux grundades av den mytomspunne affärsmannen Axel Wenner-Gren. Detta uppmärksammar företaget med en praktfull bok om företagets långa historia: ”Shape living for the better: The first 100 years of Electrolux”.

Axel Wenner-Gren (1881-1961) var en av Sveriges stora entreprenörer. Han skapade ett företag som redan från början blev en världssuccé. Han gjorde dammsugaren och kylskåpet till produkter som varje hushåll hade råd med, vilket innebar en revolution i hemmen, och inte minst för kvinnorna.

Boken, som är skriven av förre näringslivsjournalisten och företagshistorikern Ronald Fagerfjäll och ges ut av Förlaget Näringslivshistoria, tar sin början i Axel Wenner-Grens öden och äventyr. Tack vare framgången med Electrolux kom han att bli en av Sveriges rikaste personer, och levde ett storstilat liv med olika fantasifulla affärsprojekt och donationer till forskningsändamål.

Sedan Wenner-Gren lämnat företaget på 1950-talet fortsatte Electrolux att förse hemmen med nya innovationer i smart design. Ikoniska produkter var dammsugaren ”Limpan”, bänkdiskmaskinen ”runda burken”, den laddningsbara dammsugaren Ergorapido och världens första robotdammsugare Trilobite. Electrolux blev i slutet på 80-talet världens största vitvarutillverkare efter uppköp av flera konkurrenter, allt genomfört av den berömda ”trojkan” med Hans Werthén som frontfigur.

Lux ”Modell I” började säljas 1912 och fick en flygande start. Det var den första dammsugaren som hade motor med turbin för effektivare luftström. Den var lättare och billigare än andra dammsugare, men vägde ändå 14 kilo. Källa: Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Trojkan samlad 1985: Gösta Bystedt, Anders Scharp och Hans Werthén.Källa: Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Dammsugaren ”Luxomatic” lanserades 1964 och hade omställbart munstycke. Den var också först i en ny generation med populära innovationer som kabelvinda. Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

”Space to Breathe”, en Electrolux-kampanj i sociala medier om hur luftrenare och dammsugare kan motverka astma hos barn.

Electrolux smarta ugn CombiSteam Pro med en invändig kamera och appen My Electrolux. Under 2017 såldes sammanlagt runt 6 miljoner uppkopplade apparater i världen. Prognoser tyder på att motsvarande siffra år 2020 kommer att uppgå till 120 miljoner. Förutom att produkten får fler funktioner och blir enklare att använda, innebär uppkopplingen att det blir enklare att hålla kontakten med konsumenten efter köpet. Källa: Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Electroluxkoncernen gick i täten när vitvaror inte längre var vita utan till exempel avokadogröna eller vinröda. Källa: Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Axel Wenner-Gren, 74, utanför Electroluxfabriken på Lilla Essingen år 1955. Foto: K W Gullers. Källa: Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Electrolux hushållsassistent cirka 1940. Ur AB Electrolux arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Electrolux hushållsassistent cirka 1940. Ur AB Electrolux arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Om boken

I sitt arbete har författaren haft tillgång till Electrolux enorma arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria. I arkivet finns inte bara unika och sedan länge glömda dokument, utan även mängder med bilder och fotografier. I boken finns omkring 300 bilder från företagets hela historia, varav många aldrig tidigare publicerats.

Shape living for the better: The first 100 years of Electrolux har tryckts i en engelsk upplaga med hårda pärmar, och ges ut den 21 januari 2019. En svensk utgåva av boken ges ut i PDF-format för nedladdning. En kortare version av både den svenska och engelska boken finns som ljudbok.

Projektgrupp

Boken ges ut av Förlaget Näringslivshistoria. I projektgruppen på Centrum för Näringslivshistoria, som driver förlaget, ingår:

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata