Nyheter

Vi hjälper GB-gubben Clovve fira 50 år

GB-gubben Clovve firar 50 år under 2015.
VISA BILDTEXT
GB-gubben Clovve firar 50 år under 2015.

Allas vår GB-gubbe fyller 50 år! Inför jubileet har Centrum för Näringslivshistorias arkivarie och glassexpert Gustav Svensson gjort research till kampanjen Glassikern, ett mer stillasittande alternativ till den svenska klassikern.

I ett halvsekel har han varit symbolen för GB Glace, vilket glasstillverkaren nu firar på olika sätt under året. Bland annat lanserar GB ”Glassikern” där – den numera medelålders – Clovve uppmanar alla som funderar på en svensk klassiker att istället göra en ”glassiker”.  För det finns ju fler sätt att hantera sin medelålderskris än att plåga sig i spandex.  Ät istället fyra utvalda glassar och rapportera att du är klar genom att ta en selfie med GB-gubben, dela sedan bilden på sociala medier med hashtaggen #glassiker.  För varje rapporterad ”glassiker” skänker GB 50 kronor till Rädda Barnens sommarläger.

Heja GB, säger vi på Centrum för Näringslivshistoria! Så stärker man sitt varumärke genom att bygga vidare på en etablerad historia och ge den en modern tvist.

Vi är också glada över att ha bidragit till kampanjen. På Glassikerns kampanjsajt kan man nämligen läsa tio stycken ”Visste du att” om Clovves 50 år. Dessa har Gustav Svensson, arkivarie på Centrum för Näringslivshistoria, letat fram i GB:s arkiv som sedan länge finns hos oss. Gustav fick även kicka igång kampanjen när han, på scen inför GB:s säljkår, berättade Clovves historia och tog den första glassiker-selfien.

Gustav Svensson, arkivarie på Centrum för Näringslivshistoria, i selfie med Clovve, 50 års-jubilerande GB-gubbe
Gustav Svensson, arkivarie på Centrum för Näringslivshistoria, i selfie med Clovve, 50 års-jubilerande GB-gubbe

 

Detta är Centrum för Näringslivshistorias senaste bidrag till GB:s history marketing-aktiviteter. Tidigare har vi till exempel gett underlag till glassen 88:ans bakgrundsbeskrivning (läs mer på baksidan av 88:ans sexpackskartong). Vår egen glassexpert Gustav ger även återkommande föredrag på GB:s pressresor och interna träffar. Populärast är hans dragning ”5000 år glass på 15 min”.

Mer om jubileumskampanjen ”Glassikern”

Läs mer om ”Glassiker”-kampanjen här:

Och se GBs egna ”glassikerfilm”:

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata