Nyheter

Guinness Storehouse – history marketing i världsklass

Vår vd Alexander Husebye besökte Dublin och bland annat Guinness Storehouse – museet som hyllar den mörka ölen. En plats där det blir tydligt hur viktigt ett företags historia är och hur framgångsrikt history marketing kan vara.

I Dublin firar man i år hundraårsjubileet av Påskupproret 1916. Utställningar om hjältarna, stadsguidningar som visar platserna, en månadstidning på temat… Det kan vara svårt för en svensk besökare att förstå den fulla innebörden av detta märkesår för irländarna.

ett ställe i stan firar man historien varje år, varje dag. Guiness Storehouse är en hyllning av drycken. History Marketing i klass med Coca Cola World i Atlanta, Mercedes Benz i Stuttgart, eller varför inte det kommande IKEA-museet i Älmhult.

Det börjar med en snabbspolad beskrivning av tillverkningen och fortsätter med en historisk flaskparad, reklamhistorien (favorit: det sjungande ostronet) och här och var provsmakningar samt kurser i att korrekt hälla upp en Guiness – skall ta exakt 119.5 sek…

Det som fångar besökarna mest är – kanske oväntat – ett hantverk, nämligen tunnbindarens. Hastigheten och precisionen att producera ölkaggarna fascinerar alla. De gamla verktygen, tunnorna, bild och film – här trängs besökarna kring ett hantverk som sedan länge är just historia.

Guinness Storehouse går förstås med vinst – och utgör en lukrativ del av företagets PR-verksamhet. Businessen kröns av butiken som exponerar hundratals produkter från t-shirts till julkulor.

Arkivet intar förstås en central plats i all denna History Marketing. Med arkivarien Eibhlin Cogan har företaget full koll på recept, etiketter, reklam och allt annat som dokumenterar företagets historia. Produktutvecklarna  och marknadsförarna tar alltid ett varv hos Eibhlin för att inspireras av historien – det lönar sig!

// Läs även om Dublin Rising – en virtuell tur genom Påskupproret 1916 //

 

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata