Vår vd Alexander Husebye besökte Dublin och bland annat Guinness Storehouse – museet som hyllar den mörka ölen. En plats där det blir tydligt hur viktigt ett företags historia är och hur framgångsrikt history marketing kan vara.
I Dublin firar man i år hundraårsjubileet av Påskupproret 1916. Utställningar om hjältarna, stadsguidningar som visar platserna, en månadstidning på temat… Det kan vara svårt för en svensk besökare att förstå den fulla innebörden av detta märkesår för irländarna.
På ett ställe i stan firar man historien varje år, varje dag. Guiness Storehouse är en hyllning av drycken. History Marketing i klass med Coca Cola World i Atlanta, Mercedes Benz i Stuttgart, eller varför inte det kommande IKEA-museet i Älmhult.
Det börjar med en snabbspolad beskrivning av tillverkningen och fortsätter med en historisk flaskparad, reklamhistorien (favorit: det sjungande ostronet) och här och var provsmakningar samt kurser i att korrekt hälla upp en Guiness – skall ta exakt 119.5 sek…
Det som fångar besökarna mest är – kanske oväntat – ett hantverk, nämligen tunnbindarens. Hastigheten och precisionen att producera ölkaggarna fascinerar alla. De gamla verktygen, tunnorna, bild och film – här trängs besökarna kring ett hantverk som sedan länge är just historia.
Guinness Storehouse går förstås med vinst – och utgör en lukrativ del av företagets PR-verksamhet. Businessen kröns av butiken som exponerar hundratals produkter från t-shirts till julkulor.
Arkivet intar förstås en central plats i all denna History Marketing. Med arkivarien Eibhlin Cogan har företaget full koll på recept, etiketter, reklam och allt annat som dokumenterar företagets historia. Produktutvecklarna och marknadsförarna tar alltid ett varv hos Eibhlin för att inspireras av historien – det lönar sig!
// Läs även om Dublin Rising – en virtuell tur genom Påskupproret 1916 //