History Marketing Summit är tillbaka! Kom på HMS23 5 okt 2023 till Nalen i Stockholm och möt företag som använder den egna historien som en strategisk tillgång.
En dag för företagsledare, marknadsförare, kommunikatörer, företagsjurister, personalchefer och alla företagare som undrar hur historien kan skapa värde för just deras företag. Alla anmälda får även vår då helt nya bok, ”HISTORY MARKETING – Företagens historia som en strategisk tillgång”. Dessutom delar vi ut årets Näringslivshistoriska pris.
Ett företags historia är alltid värd att lyfta. Men hur kan framtidssatsande företag använda historien som en affärsdrivande tillgång . Om detta handlar ”HISTORY MARKETING – Företagens historia som en strategisk tillgång”, helt ny bok lagom till HMS23.
09:40
Svante Hådell, jubileumsgeneral Stadshuset 100 år och protokollchef Stockholms stad
1923 invigdes Stockholms Stadshus med pompa och ståt. I år firas denna 100-åring med bok, utställningar, aktiviteter, öppet hus och mer. Men varför firar man en byggnad, hur ståtlig den än må vara? Stadshusets jubileumsgeneral förklarar.
10:10
Kaffe
Tre B2B-företag berättar om hur de brukar sin historia
10:30
Mattias Thorsson, kommunikationschef Elekta
Cancerbehandlingsföretaget Elekta firade 50 år 2022. Företaget var länge främst känt för professor Lars Leksells revolutionerande strålkniv, men för dagens Elekta är gammakniven numera bara är en liten del. Hur tar man det arvet in i framtiden?
10:45
Gabriella Etemad, kommunikationschef Autoliv
Trafiksäkerhetsföretaget Autoliv, leverantör till bilbranschen av bl a säkerhetsbälten, krockkuddar och krockgardiner, firar 70. Det gör man med en företagsmonografi – men vad mer kan man göra med sin historia när man ändå firar?
11:00
Linda Ekwall, Corporate Communications Manager, Atlas Copco
Atlas Copco, ett av Sveriges äldsta industriföretag, firar 150 år. Samtidigt har man nyligen ”gjort sig av” med stora delar av sin historia när bergborrdelen blev eget företag. Hur balanserar man en sådan jubileumsberättelse?
11:15
Vi och våra jubileum: Elekta, Autoliv och Atlas Copco i panelsamtal
11:45
Lunch
13:00
”Varumärket Sveriges nytta för svenskt företagande i världen”
I utlandet bygger svenska företag bygger sina varumärken i varierande grad på sin ”svenskhet”. Hur påverkar egentligen den allmänna Sverigebilden lyckan för svenska företag utomlands? Hur har den förändrats över tid? Scensamtal med representanter från ett antal sverigefrämjande organisationer.
Sofia Bard, chef för enheten för Sverigebildsanalys, Svenska Institutet. Hur rapporterar utlandet om Sverige och hur har den bilden förändrats över tid – inte minst på sistone? Sofia Bard vet.
Katarina Szécsi Åsbrink, ambassadråd, Sveriges ambassad i Berlin. Hur ser det näringslivsfrämjande arbetet på en ambassad ut? Katarina Szécsi Åsbrink berättar, dessutom med färska erfarenheter från det svenska ordförandeskapet i Europeiska unionens råd.
Fler talare kommer.
13:30
Carol Quinn, Head of Archives, Jameson (Irish Distillers Pernod Ricard, Irland)
Sedan 1780 har whiskeyn Jameson gjorts i irländska Cork. Carol Quinn, arkivarie på ägarföretaget Irish Distillers, håller liv i den historien för varumärkets nytta. Och hjälper även produktutvecklarna när helt nya produkter ska tas fram – på gamla recept.
13:55
Dietrich Kuhlgatz, Director Historical Communications, Bosch (Tyskland)
Elektronikjätten Bosch startades av Robert Bosch 1886 i en liten fabrik med två arbetare. Hur företaget växt och tagit sig igenom både med- och motgångar vet företagets egna historiker allt om – och han ser till att hålla historien levande internt.
14:20
Kaffe
14:45
David Boström, vd Embracer Games Archive
Svenska speljätten Embracer startade 2022 ett arkiv nära huvudkontoret i Karlstad – men inte för den egna historien, utan för att spara hela branschens historia, inklusive konkurrerande produkter. Varför tar ett enskilt företag ett sådant branschansvar? Arkivchefen David Boström berättar.
15:10
Utdelning av Näringslivshistoriska priset – och pristagarföreläsning!
Sedan 2019 delar vi ut Näringslivshistoriska priset till den eller de som gjort bestående insatser för att lyfta svensk näringslivshistoria och visat på de svenska företagens bidrag till samhällsbygget. Årets nomineringsrunda pågår fram till 20 augusti, nominera gärna din kandidat. På HMS23 möter vi pristagaren.
15:45
Keynote: Gerald Engström, Systemair (grundare, huvudägare), Indiska (ägare) m m
Från Skinnskatteberg har Gerald Engström sedan 1974 växt ventilationsbolaget Systemair till en global gigant. Via sitt Färna Invest var han ett tag SAS femte störste ägare – och nyss köpte han klädkedjan Indiska från ruinens brant. Som avslutningstalare på årets HMS kommer Gerard berätta bl a om sin egen historia och om värdet att hålla ett företags historia levande.
16:20
Avslutning
Anmäl dig till HMS23
Tid: 5 oktober 2023, 09.00-17.00.
Plats: Nalen (Regeringsgatan 74, Stockholm)
Pris: 3 900 kr. (Är ditt företag medlem hos Centrum för Näringslivshistoria? Då betalar du bara 1 300 kr. Ange HMSMEMBER i fältet nedan. Osäker på om ditt företag är medlem? Hör av dig till oss.)