Nyheter

H&M:s arkiv – en guldgruva för framtidens mode

VISA BILDTEXT
Kampanj från 2003. Bild ur H&M Hennes och Mauritz historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria

När Erling Persson 1947 öppnade sin första butik trodde han nog inte att företaget skulle utvecklas till en global koncern. På Centrum för Näringslivshistoria finns H&M:s historiska arkiv där företagets snart 70 år finns i form av årsredovisningar , bilder och kläder från kollektioner.

Arkivet omfattar cirka 90 hyllmeter och används idag som inspiration för det globala H&M samtidigt som akademiker och forskare får ta del av materialet med tillstånd från företaget. Material ur arkivet  – främst kläder från äldre tiders kollektioner – har använts vid olika företagsevenemang.

// Läs mer om H&M:s historia // 

HM000058
Det legendariska Vita rummet är designavdelningens arbetsplats. Här med originalinredning, vitt linoleum golv, vita bord och vita köksskåp från IKEA längs väggarna. På bilden syns Helena Hedengren, kordinator, med assistenten Woelkstam. På bordet skapas det första diabildbandet för information om kommande säsong. Cirka 1979. Bild ur H&M Hennes och Mauritz AB:s historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria

 

Mer om hur H&M arbetar med history marketing:

History Marketing Summit 2016 berättade Margareta Van den Bosch, H&M:s legendariska chefsdesigner och nuvarande kreativa rådgivare om hur företaget förvaltar sin historia.

Se Margareta samtala med Gianluca Pastore och Ingrid Giertz-Mårtensen om historiens nytta för modeindustrin här