Hur har andra gjort?
Exempel på strategiskt historiebruk

Allt fler företag använder sin historia för att stärka varumärket eller organisationen. Detta strategiska historiebruk kallas history marketing – och här är några verksamheter som vi på Centrum för Närings­livs­historia hjälpt bli ännu aktivare historiebrukare.

SF Studios 100 år

Sedan 1919 har svensk filmtalang sökt sig till Svensk Filmindustri, dagens SF Studios, för att göra film, oavsett hur produktionsapparaten sett ut. Vi valde ut de 30 viktigaste produktionerna under 100 år och beskrev deras tillkomst utifrån skaparnas perspektiv. En historia berättad för branschen, men såklart rolig för alla filmälskare.

Texterna och bilderna om de 30 produktionerna kunde enkelt ha paketerats som en trycksak, men SF Studios valde naturligtvis att be oss göra berättelsen som en sajt, för att få plats med många bilder – och alla filmklipp! Här är sajten: www.sfstudios100years.com/.

ICA 100 år

När ICA fyllde 100 år 2017 berättade vi deras historia, med handlarna som målgrupp, i fyra specialtidningar, på webben, i sex filmer. Den historiska sajten är en systerprodukt med samma innehåll – och mycket mer i form av bilder, filmklipp och scannade interntidningar. Används mycket även efter jubileumsåret: www.ica-historien.se.

Bonus: För internt bruk sammanfattade ICA hela sitt arbete inför och under jubileet i en pdf-tidning. Läs den här: ”ICA: Så firade vi 100 år”

Clas Ohlson 100 år:

Till 2018 gjorde vi boken ”Älskade prylar”, baserad på Clas Ohlsons kataloger och uppdelad i tio kapitel utifrån användningsområde. En exposé över hur svensken löst sina vardagsproblem i 100 år, som bara Clas Ohlson kan berätta.

Boken återanvändes även för historiesajten www.clasohlson100.com, som utöver det även innehåller alla kataloger (pdf-scannade) och historien om företaget självt.

Svenska Bostäders historia:

Sedan 1940-talet har bostadsbolaget Svenska Bostäder byggt hem åt stockholmarna. Vi kombinerade historiska bilder när områdena byggdes med nyskrivna texter – och gjorde en webbaserad tidslinje och kart-mashup åt dem.

Lösningen las på deras egna webbplats: www.svenskabostader.se/var-historia/

Electrolux

1919 grundades Electrolux av mytomspunne Axel Wenner-Gren. I 100 år har Electrolux utvecklat människors boende till det bättre. Den historien berättas i praktfulla boken ”Shape living for the better: The first 100 years of Electrolux”, skriven av Ronald Fagerfjäll, producerad oss och utgiven av vår förlag. Dessutom gjorde vi innehållet till Electrolux nya historiska webb, och byggde en historisk utställning på deras huvudkontor. Samma historia, många berättarsätt.

Bonus: Electrolux kommunikationschef Martin von Arronet sammanfattade hur företaget arbetat med sitt jubileum i en bloggpost på LinkedIn. Här kan du läsa hans ”10 tips: How to make the most out of a corporate anniversary”.

Systembolagets historia

I över 60 år har ensamrätten till alkoholförsäljning behövts motiveras och utvecklas, i goda tider såväl som i mut- och skandaltider. Detta berättar vi i en sajt och en film. Historiesajten används främst internt och besökssiffrorna peakar två gångar om året, när det är introduktionstider för nyanställda. Sajten finns på www.systembolagethistoria.se.

Alecta 100 år

Tjänstepensionsföretaget, som tidigare hette SPP, ville lyfta fram ”trygghetslösningen som förändrade Sverige” och vi gjorde åt dem film, webb, bok, podd och fysisk utställning. Den historiska sajten, som är samlingsplats för detta, finns på www.alectashistoria.se.

Mäklarsamfundet 100 år

2019 firar Mäklarsamfundet, mäklarbranschens största medlemsorganisation, 100 år. Organisationen har sedan starten arbetat för att professionalisera yrket ytterligare och för att göra det största köpet, som många gör i sitt liv, säkrare för alla. Den historien berättar vi i ett 64-sidigt magasin som delades ut till Mäklarsamfundets alla medlemmar – och även paketerades som en bok för att ge bort vid finare tillfällen.

Ruter Dam 30 år

När det kvinnliga chefsnätverket fyllde 30 år gjorde en bok åt dem – som främst handlade om samhällets utveckling sedan 1987.  Över 1200 kvinnor har gått chefsprogrammet och de fick komma till tals i boken. Det blev en sammanfattning av hur arbetslivet förändrats under tre decennier, berättat av kvinnorna och företagsledarna som varit med. 

LKAB

En coffe-table bok om gruvjätten? Japp, ”ett praktverk” sa lokalmedia efteråt – om en bok som vi gjorde till 125-årsjubileet 2015 och som främst var riktad till de egna medarbetarna. 

Marabou 100 år

1916 öppnade Johan Throne Holst en svensk avknoppning till norska chokladbolaget Freia. Företaget fick namnet Marabou – och när det firade 100 år gjordes bl a en historisk tidslinje på den egna sajten, en historisk översiktsfilm och en specialutgåva jubileumschoklad.

Se företagen berätta själva!

När företag använder sin historia aktivt för att stärka varumärket och organisationen kallar vi det history marketing. En gång om året håller vi en ”History Marketing Summit”, där historie­bruk­ande företag berättar hur de gör. Vi filmar alla presentationer:

+ 40 filmer med företag som Investor, ICA, Indiska, Absolut, Electrolux, Levi’s, Mercedes Benz att se här