Nyheter

”Företagsarkivens roll i framtiden” – ICA SBA 17

VISA BILDTEXT
Några av talarna på ICA SBA 17 i Stockholm. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Den internationella arkivorganisationen International Council on Archives’ (ICA) höll 2017 sin årliga konferens för företagsarkiv – Section on Business Archives (SBA) – i Stockholm. Vi på Centrum för Näringslivshistoria var värdar för dagarna. Här är filmer från alla presentationer som hölls 5-6 april i Eric Ericssonhallen.

Missa inte nästa ICA SBA konferens: 4–6 december 2017 i Mumbai.

Konferensens moderator var Anders Sjöman, Centrum för Näringslivshistoria. Foton av Linus Sundahl-Djerf. Filmer av Videomaskinen, med stöd från Riksbankens Jubileumsfond.

5 april: En dag med föreläsningar och paneler.

Invigning och välkomsttal.

Alexander Bieri, ordförande för SBA och kurator på Roche Archives, för SBA.

>> Se Alexander’s välkomsttal.

Mats Berglund, Stockholms kommunfullmäktige, å Stockholms stads vägnar.

>> Se Mats välkomsttal.

Keynote: ”In Praise of Open”

Katherine Maher
Executive Director för Wikimedia Foundation
Sedan 2016 är Katherine högste chef på Wikimedia Foundation, den ideella organisation som stödjer Wikipedia och dess systerprojekt. I sitt invigningstal talade hon om behovet av ökad transparens i dessa tider av ”faktaresisten” – och den roll som företagsarkiv då kan spela.

Tema: Att berätta om företagensarkivens värde för olika intressenter

Tema: Att berätta företagens historia för allmänheten

Workshop: “Om fem år, vad kommer våra utmaningar vara? Samma som idag eller nya?”

I denna workshop tittade alla konferensdeltagare tillbaka tillsammans, för att se vad som hänt inom företagsarkivbranschen på sistone. Och sedan blickade vi framåt för att se vilka utmaningar som kommer dyka upp. Ted Ryan från Coca-Cola Archives inlede workshopen med en kort reflektion.

Anders Houltz från Centrum för Näringslivshistoria ledde sedan grupparbetet. Vilka de fem viktigaste frågorna för framtiden var kan du läsa här. 

Tema: ”Kan jag få se din historia?” Vad forskare förväntar sig av företag.

Erik Rauchef för Hagley Museum & Library (USA)

Här finns mer från Eriks presentation

Vrunda PathareGodrej Archives (Indien)

Här finns mer från Vrundas presentation.

Susanna Fellman, professor i företagshistoria på Göteborgs universitet

Panelsamtal med Erik, Vrunda och Susanna

Avslutningstal: “Så vems jobb är det egentligen att spara historien?”

Jean Seaton, professor i mediahistoria på University of Westminister och officiell historiker för BBC avslutade den första dagen med att tala om ”Whose job is it to save history anyway?”  Jean kunde inte resa till Stockholm, utan gav sitt tal via video från hemmet i London.

Vid dagens slut…

Efter konferensdagens slut så minglade deltagarna på Volvo Showroom i Kungsträdgården, bland både gamla och nya Volvo-modeller.

6 april: En dag med exempel och cases.

Keynote: “Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”

Ben WubsErasmus School of History, Culture & Communication i Rotterdam. Ben utgick från sin forskning när han talade om hur företag använder – eller inte! – sin egen historia för att bygga sitt rykte och som källa för sin ”storytelling”. (Ben deltog även på History Marketing Summit 2016. Se hans presentation här.)

IKEA Museum (Sverige)

Carina Kloek-Malmsten, museichef på IKEA Museum.
Sommaren 2016 gjorde IKEA om sitt första varuhus i Älmhult till ett företagsmuseum. Museichefen Carina Kloek-Malmsten berättade om varför ett företagsarkiv och – museum är bra för både organisationen och internutbildningen.

Här finns mer från Carinas presentation.

Kinas statsarkiv (State Archives Administration of China)

Cai Yingfang, Section of Business Archives, State Archives of China.
Cai berättade om hur kinesiska företagsarkiv arbetar med ”big data”, och gav även en introduktion till det kinesiska arkivsystemet.

Här finns mer från Cais presentation.

The Hong Kong Heritage Project

Amelia Allsop, Research Manager, Hong Kong Heritage Project
På senare tid har företagsarkiv kommit att spela en allt mer aktiv roll när det gäller att bevara Hong Kongs historia. Amelia berättade om det arbete som gjorts inom Hong Kong Heritage Project (HKHP), som till stor del utgick från affärsfamiljen Kadoories arkiv. .

Martini & Rossi Historical Archive (Italien)

Anna Scudellari, Martini & Rossi Historical Archive
Anna Scudellari är arkivkonsult på Martini & Rossi Historical Archive och även del av det globala arkivteamet på Bacardi. Hon talade om hur företagets arv är den bästa källan för all kommunikation kring varumärket Martini. Hon berättade även om de företagsmuseum som företaget byggt, kallat MARTINI Brand Home – och hur företagets arkiv givits den officiella utnämningen ”Great Historical Interest” av den italienska staten.

Se mer bilder från Annas presentation här.

Mercedes Archives (Tyskland)

Jürgen E Wittman, Mercedes-Benz Classic Archives
Jürgen från Mercedes-Benz Classic Archives & Collection i Stuttgart berättade om hur företaget arbetat med att öppna upp sina företagsarkiv online och till allmänheten.

Här finns mer från Jürgens presentation.

Budweiser (Anheuser-Busch), USA

Tracy Lauer, historiker och “Chief Storyteller” på Budweiser (Anheuser-Busch)
Historikern och arkivchefen Tracy Lauer från Anheuser-Busch i St Louis, USA, berättade hur bryggerijätten använder sitt historiska material. Och hur henne chef sa till henne att sätta titeln ”Chief Storyteller” på visitkortet.  (Kul extraläsning: ”In 2015, Anheuser-Busch brought back a 130-year old beer” och ”Budweiser’s Super Bowl ad is about its immigrant founder.”)

Här finns mer från Tracys presentation.

Adidas (Tyskland)

Susen Friedrich, Adidas History Management (Germany)
Susen, som är samlingsansvarig på Adidas, talade om hur företaget arbetar med att bevara sitt historiska material och sedan presentera det på nätet, bl a på sajterna Adidas history and Adidas Archive.

Här finns mer från Susens presentation.

 

Hallmark Archives (USA)

Samantha Bradbeer, historiker på Hallmark Archives
Samantha, som är historiker på Hallmark, berättade om hur Hallmark, det globala gratulationskortsföretaget från Kansas City, USA, använder sin egen historia för att se till at de är relevanta även i dagens digitala ålder. (Kul extraklipp: Inside the Archives of Hallmark, ABC News, 22 dec 2016; och extraläsning: ”How the humble greeting card continues to thrive in the digital age”, Quartz, 23 dec 2016.)

>> FILMEN KOMMER SNART <<

 

Avslutning – och överlämning till nästa ICA SBA konerens: 4-6 december 2017 i Mumbai

Som värd för evenemanget avslutade Alexander Husebye från Centrum för Näringslivshistoria konferensen – och lämnade över till Vrunda Pathare från Godrej Archives, värdar för nästa konferens.  Vrunda bjöd alla välkomna till Mumbai den 4-6 december 2017 för den ICA SBA konferensen.

Avslutningsvis, lite bilder:

Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria, tackade för de två konferensdagarna, och lämnade över till värden för vinterns konferens, Vrunda Pathare från Godrej Archives i Mumbai. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata