Ny bok från förlaget: 
Den moderna svenska spelbranschen

VISA BILDTEXT
Den moderna svenska spelbranschen av Karin Jansson Myhr och Dennis Avorin.

Svenska företag har under 20 års tid tillhört världens mest innovativa inom det som kallas för online gaming. Dessa företags utmaningar och trassliga väg till framgång skildras i en ny bok från Förlaget Näringslivshistoria: Den moderna svenska spelbranschen.

Människan har under årtusenden ägnat sig åt olika former av spel. Lika länge har myndigheter reglerat spelandet. I modern tid behövde svenska företag som ville erbjuda spel via internet en utländsk licens. Många valde Malta, vilket inneburit att tusentals svenskar flyttade dit för att jobba och driva företag.

Den 1 januari 2019 fick Sverige en ny spellagstiftning där bolagen nu kan verka inom en nationell svensk reglering. Hur detta påverkar den svenska spelbranschen återstår att se. Vad som är tydligt är att den period i spel branschen som just avslutats präglats av innovation och entreprenörskap. Många svenska företag har lyckats bli internationellt framgångsrika, trots att de många gånger arbetat i motvind, i en bransch som ofta ifrågasätts.

I ”Den moderna svenska spelbranschen” (Förlaget Näringslivshistoria, 2019) möter vi företagen som bröt mark och människorna som jobbade på pionjärföretagen och drev branschens utveckling under en 20-årig epok. Detta är deras historia, berättad av Karin Jansson Myhr och Dennis Avorin utifrån långa och många intervjuer. Boken tar även upp andra frågor som haft betydelse för spelbranschen, som marknadsföring, lobbying, regleringar och ansvarsfullt spelande.

Köp boken här

Mer om boken

Boken finns i både en engelsk och en svensk version från midsommar 2019. Boken bygger till stora delar på intervjuer av de personer som grundat några av Sveriges mest framgångsrika företag inom området: Kindred (dåvarande Unibet), Betsson, Cherry, Leo Vegas, Mr Green och Play’n GO.

 
Projektgrupp

Boken ges ut av Förlaget Näringslivshistoria. I projektgruppen på Centrum för Näringslivshistoria, som driver förlaget, ingår:

Köp boken här

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata