Nyheter

Ny bok: Kvinnors entreprenörskap under 400 år

En rik skildring av kvinnors företagande sedan 1600-talet i Sverige.

Det finns en allmänt accepterad sanning att svenska kvinnor löstes från sina bojor 1921 med demokratins intåg. Idag står de i tacksamhetsskuld till sina politiska befriare och illusionen lever vidare. Visst – kvinnor är i hög grad jämställda i Sverige, men det gäller inte ekonomi och företagande. Man ska inte glömma att kvinnors ageranden utgjorde en pådrivande faktor bakom upptakten till den industriella revolutionen, så också i vårt land. Det visar Anita Du Rietz i sin nya bok. De trädde tidigt in i entreprenörsrollen och bidrog aktivt till företagandets revolution vid mitten av 1800-talet. På 1930-talet mattades företagandet av och efter 1950 blev allt färre kvinnor entreprenörer men desto fler anställda.

Boken är ett försök att sätta in kvinnors företagande i ett större sammanhang. Kvinnors villkor som aktörer i näringslivet har inte varit detsamma som männens och denna skillnad klargörs. Jämställdhetsfrågan får en ny skepnad och med andra historiska glasögon framträder även vår tids näringspolitiska knäckfrågor i ny dager. Många olika forskarinsatser refereras i denna bok och fram växer en ny bild med kvinnor som haft rösträtt, ärvt och drivit företag långt tillbaka i tiden.

Anita Du Rietz är fil. dr i nationalekonomi med inriktning mot entreprenörskap, innovationer och institutioner. Hon har tidigare varit chefsekonom på Föreningsbanken och startat Småföretagsbarometern. Hon är också fellow researcher hos Centrum för Näringslivshistoria.

Frågor/intervjuer: kontakta Anita Du Rietz, tfn 070-274 00 33 eller 08-756 90 78 eller anita@durietz.com

Recensionsexemplar, bilder och övriga frågor: Kontakta Jolanta Wadensjö, Dialogos Förlag, tfn 08-15 46 97 eller 0730-49 77 25 eller jolanta.wadensjo@comhem.se

Kvinnors entreprenörskap under 400 år
Anita Du Rietz
DialogosFörlag/Centrum för Näringslivshistoria
ISBN 978-91-7504-257-2
524 sidor

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata