År 2011 bestämde sig forsknings-och-utvecklings-gruppen på affärsenheten Networks på telekomjätten Ericsson för att ändra hur man arbetade. Man skulle gå från att arbeta enligt Waterfall-principen till en Lean and Agile-metodik.
Denna förändringsprocess skulle komma att ta sju år, omfatta 550 olika team och 14 500 personer över hela världen på affärsenheten Networks. ”Det här är inte bara en stor omställning, den är XXL”, skrev Marianne Rimbark i den blogg hon höll igång under de år som förvandlingen tog.
Mariannes blogg blev grunden för boken ”Transforming an organisation – From the Lean and Agile movement at Ericsson”, ny från Förlaget Näringslivshistoria (som drivs av oss på Centrum för Näringslivshistoria).
”Jag vill med boken beskriva företagets resa mot att bli verkligt Lean-and-Agile. Men jag beskriver även min egen personliga resa i hur man kan driva organisationsförändringar. I slutet av boken föreslår jag till och med en vidareutveckling av den modell jag utgick från, kring hur man får till stånd verkligt varaktiga förändringar i organisationer som utvecklar mjukvara. Det är menat som mitt bidrag till den globala Lean and Agile-gemenskapen, som har varit så generös mot mig med kunskap och insikter”, säger Marianne Rimbark.
Boken, som finns både tryckt och som e-bok, finns att köpa i nätbokhandeln (t ex här och här) och i utvalda fysiska bokaffärer.