Ny bok från förlaget:
Ericssons omvandling till Lean and Agile

VISA BILDTEXT
Transforming an organization : from the Lean and Agile movement at Ericsson av Marianne Rimbark.

”Transforming an organisation”, en ny bok från vårt förlag, berättar hur telekomjätten Ericsson förvandlades till en Lean-and-Agile-organisation i början av 2010-talet. Som projekt- och programledare hade bokens författare Marianne Rimbark en nyckelroll i denna process. I boken beskriver hon hela resan, år för år, och blandar därmed både praktiska och teoretiska insikter. En handbok om hur företag kan förbättra sin verksamhet – och ett bidrag till den globala Lean and Agile-gemenskapen.

År 2011 bestämde sig forsknings-och-utvecklings-gruppen på affärsenheten Networks på telekomjätten Ericsson för att ändra hur man arbetade. Man skulle gå från att arbeta enligt Waterfall-principen till en Lean and Agile-metodik.

Denna förändringsprocess skulle komma att ta sju år, omfatta 550 olika team och 14 500 personer över hela världen på affärsenheten Networks. ”Det här är inte bara en stor omställning, den är XXL”, skrev Marianne Rimbark i den blogg hon höll igång under de år som förvandlingen tog.

Mariannes blogg blev grunden för boken ”Transforming an organisation – From the Lean and Agile movement at Ericsson”, ny från Förlaget Näringslivshistoria (som drivs av oss på Centrum för Näringslivshistoria).

”Jag vill med boken beskriva företagets resa mot att bli verkligt Lean-and-Agile. Men jag beskriver även min egen personliga resa i hur man kan driva organisationsförändringar. I slutet av boken föreslår jag till och med en vidareutveckling av den modell jag utgick från, kring hur man får till stånd verkligt varaktiga förändringar i organisationer som utvecklar mjukvara. Det är menat som mitt bidrag till den globala Lean and Agile-gemenskapen, som har varit så generös mot mig med kunskap och insikter”, säger Marianne Rimbark.

Boken, som finns både tryckt och som e-bok, finns att köpa i nätbokhandeln (t ex här och här) och i utvalda fysiska bokaffärer.

Projektgrupp

Projektgrupp för boken var:

Tryckt av Brand Factory, produktionsledare Bo Strindfors.

About Ericsson

Ericsson enables communications service providers to capture the full value of connectivity. The company’s portfolio spans Networks, Digital Services, Managed Services, and Emerging Business and is designed to help our customers go digital, increase efficiency and find new revenue streams. Ericsson’s investments in innovation have delivered the benefits of telephony and mobile broadband to billions of people around the world. The Ericsson stock is listed on Nasdaq Stockholm and on Nasdaq New York. For more info, www.ericsson.com.

About Förlaget Näringslivshistoria

Förlaget Näringslivshistoria drivs av Centrum för Näringslivshistoria, ett av världens ledande näringslivsarkiv. Sedan starten 1974 hjälper man företag att ta hand om sitt historiska material i professionella arkivlösningar, såväl fysiska som digitala. Företag erbjuds även stöd i att beforska och berätta sin historia. Dessutom bedriver Centrum för Näringslivshistoria, via sitt forskningssekretariat, oberoende forskning och initierar projekt i tvärvetenskaplig samverkan. Besök gärna www.naringslivshistoria.se/forlaget.  

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata