”History Marketing – Företagens historia som strategisk tillgång” är en nyskriven bok i affärsmässigt historiebruk. Alla företag har en unik historia och rätt hanterad blir den en kraft för framtida tillväxt. Hur det går till visar denna handbok som bygger på snart 50 års erfarenhet på Centrum för Näringslivshistoria. Boken ges ut på både svenska och engelska.
År 2010 gav vi Centrum för Näringslivshistoria ut den första boken i ”history marketing” på svenska, en anpassad version av den tyske forskarens Alexander Schugs bok från 2003. Idag, 6 oktober 2023, ger vi ut en helt nyskriven bok i ämnet, som bygger på vår samlade erfarenhet från snart 50 år.
– Alla företag har en unik historia. History marketing är när de använder den som en strategisk tillgång för sin framtida utveckling. I den här boken visar vi på alla möjligheter som finns i ett aktivt, affärsstödjande historiebruk, säger bokens författare Anders Sjöman, kommunikations- och uppdragschef på Centrum för Näringslivshistoria.
Utöver att vara fylld med exempel från svenska och utländska företag, går boken både igenom grunderna i history marketing och presenterar den arbetsprocess för effektivt historiebruk som Centrum för Näringslivshistoria utarbetat under åren.
– Förutsättningarna för effektiv history marketing blir alltid ännu bättre när den kan utgå från ett ordnat företagsarkiv. Vi har hjälpt företagen med båda delarna, bevarandet och berättandet, sedan vi grundades 1974, säger Alexander Husebye, vd på Centrum för Näringslivshistoria.
”History Marketing – Företagens historia som strategisk tillgång” (Förlaget Näringslivshistoria, 2023) är avsedd främst för företagsledare, marknadsförare, kommunikatörer, företagsjurister, personalchefer och alla entreprenörer som undrar hur historien kan skapa värde för just deras företag.
Boken släpps 6 oktober 2023, i både svensk och engelsk upplaga, och finns att köpa i såväl allmänna bokhandeln som i vår egen bokbutik.
Här kan du köpa svenska utgåvan:
History Marketing – Företagens historia som strategisk tillgång
Här kan du köpa engelska utgåvan:
History Marketing – Using history as a corporate strategic asset