Ny bok om historiebruk:
History Marketing – Företagens historia som strategisk tillgång

”History Marketing – Företagens historia som stra­teg­isk tillgång” är en nyskriven bok i affär­smässigt historiebruk. Alla företag har en unik historia och rätt hanterad blir den en kraft för framtida tillväxt. Hur det går till visar denna handbok som bygger på snart 50 års erfarenhet på Centrum för Näringslivshistoria. Boken ges ut på både svenska och engelska.

År 2010 gav vi Centrum för Näringslivshistoria ut den första boken i ”history marketing” på svenska, en anpassad version av den tyske forskarens Alexander Schugs bok från 2003. Idag, 6 oktober 2023, ger vi ut en helt nyskriven bok i ämnet, som bygger på vår samlade erfarenhet från snart 50 år.  

–  Alla företag har en unik historia. History marketing är när de använder den som en strategisk tillgång för sin framtida utveckling. I den här boken visar vi på alla möjligheter som finns i ett aktivt, affärsstödjande historiebruk, säger bokens författare Anders Sjöman, kommunikations- och uppdragschef på Centrum för Näringslivshistoria.

Utöver att vara fylld med exempel från svenska och utländska företag, går boken både igenom grunderna i history marketing och presenterar den arbetsprocess för effektivt historiebruk som Centrum för Näringslivshistoria utarbetat under åren.  

– Förutsättningarna för effektiv history marketing blir alltid ännu bättre när den kan utgå från ett ordnat företagsarkiv. Vi har hjälpt företagen med båda delarna, bevarandet och berättandet, sedan vi grundades 1974, säger Alexander Husebye, vd på Centrum för Näringslivshistoria. 

”History Marketing – Företagens historia som strategisk tillgång” (Förlaget Näringslivshistoria, 2023) är avsedd främst för företagsledare, marknadsförare, kommunikatörer, företagsjurister, personalchefer och alla entreprenörer som undrar hur historien kan skapa värde för just deras företag.

Boken släpps 6 oktober 2023, i både svensk och engelsk upplaga, och finns att köpa i såväl allmänna bokhandeln som i vår egen bokbutik.

Här kan du köpa svenska utgåvan:
History Marketing – Företagens historia som strategisk tillgång

Här kan du köpa engelska utgåvan:
History Marketing – Using history as a corporate strategic asset

 

Om ”History Marketing – Företagens historia som strategisk tillgång”

 

Förhandsläsare har sagt om boken:
  • ”Visar hur företags historia kan skapa kommersiellt värde. Ett måste för kommunikatörer och varumärkesansvariga.”
    Martin von Arronet, kommunikationsdirektör Electrolux
  • ”Denna banbrytande bok är grund läggande läsning för den som vill använda den mest värdefulla, och samtidigt mest underskattade, tillgång som ett företag har: sin historia.
    Alexander L. Bieri, ordförande Section on Business Archives ICA och curator The Roche Historical Collection and Archive
  • ”Det är boken jag själv alltid velat skriva! Efter att i snart 30 år vårdat arkiven hos CocaCola och Ford Motor var det fantastiskt att se de principer vi tillämpat varje dag sammanfattade på ett så genom tänkt och lättillgängligt sätt.”
    Ted Ryan, Archives and Heritage Brand Manager, Ford Motor Company
  • ”Visar briljant på den enorma potential som göms i företags egna historia. Under tidens olika lager finns en tillgång som kan omforma ödet för vilket företag som helst.”
    Vrunda Pathare, chef för Godrej Archives
  • ”Näringslivshistorien har fått sin egen spelbok. Denna engagerande bok är ett måste för företagsledare som vill dra nytta av sin företagshistoria.”
    Paul Lasewicz, företagsarkivarie, McKinsey & Company
  • ”Den ABSOLUT perfekta guiden till history marketing.”
    Lovisa Kragerud, Corporate Archivist & Chief Storyteller, The Absolut Company