Nytt podd­avsnitt:

Så gör du inleveranser till arkivet

VISA BILDTEXT
Webbinarium: inleveranser till arkivet.

Arkivarierna Gustav Svensson och Krister Hillerud berättar om vad du ska tänka på när du gör digitala och fysiska inleveranser till oss på Centrum för Näringslivshistoria.

När man läser ordet arkiv så tror man att handlingarna däri måste vara riktigt gamla, men det finns inget som säger att papper och datafiler måste vara minst tio år innan de är mogna för att skickas till arkivet. När man är mån om att skapa heltäckande arkiv som återspeglar ens verksamhet handlar det främst om att bestämma vilken information som ska sparas för framtiden – och att därefter verkligen göra det.

Men hur ska det praktiskt gå till: när är pärmarna och filerna redo för arkivet? Vad ska man skicka, och i vilken form borde det ske? Dessa och många andra frågor besvaras av arkivarierna Gustav Svensson och Krister Hillerud.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata