I snart 40 år har det svenska klädföretaget Polarn O. Pyret klätt både stora och små i sina karakteristiska ränder. För att fira detta jubileum har man skapat webbsidan polarnopyret40.se där man kan följa en bokstavlig rödtråd genom företagets historia.
– Vi gjorde arbetet tillsammans med en frilansskribent och en webbyrå, och vid det här laget så var vi många som har haft glädjen av vårt arkiv med material från de senaste 40 åren. Berättar Karina Lundell design och sortimentsansvarig på P O. P.
Polarn O. Pyret 40 berättar historien om företaget genom nedslag årtionden från 1970 fram till idag. Grunden till P O. P kommer från en tobaksaffär i Falköping som sköttes av Nils och Karin Adamsson. Redan 1909 började Adamssons att sälja kondomer – något som det inte sågs på med blida ögon av det lokala styret varpå man flyttade verksamheten till Stockholm. Här utvecklades tobaksaffären till att sälja såväl sjukvårdsartiklar och spädbarnskläder under namnet Pyret – med olika ingångar till de två delarna. När man även började göra kläder för lite större barn så lade man under mitten av 1970-talet till Polarn och vips var Polarn O. Pyret fött.
Redan från starten var det kvalitet på såväl material som produktionssätt som var fokus för företaget. Praktiskt och snyggt var ledorden för Gunilla Axén som tog fram de välkänt randiga plaggen i naturfärg. När även Katarina af Klintberg, som precis gjort färdigt en utredning om barnkläder anslöt sig till företaget 1975 så kunde tillverkningen av sköna kläder som gick att leka i såväl ute som inne i full gång. Under 1980- och 90-talet hade Polarn O. Pyret ett antal svåra år då deras både af Klintberg och Axén valde att starta eget samtidigt som deras baskläder med kvalitet var långt ifrån det som efterfrågade av 80-talets konsumenter.Under 90-talet hamnade företaget i hetluften med en del kontroversiella reklamkampanjer vilket man valt att ta upp i längre artiklar på webbsidan.
– Vi ville berätta den verkliga historien för det är ju den som har gjort till dem vi är idag. Säger Lundell.
2000 och 2010-talet ledde till stora framgångar med lansering i Storbritannien och en e-handel samtidigt som man på riktigt började satsa på unisex när det kommer till barnkläder, vilket i dag är en grundläggande filosofi för hela företaget. Man breddade även sina kollektioner med mer grafiskt mönstrade plagg.
Materialet till webbplatsen kommer från företagets eget arkiv som i samband med framställningen av Polarn O. Pyret 40 år blev ordnat och förtecknat för att bevaras för framtiden.
Utöver webbplatsen så kommer man att lyfta fram randen i en del något oväntade produkter samt lansera en kalas- och en jubileumskollektion med ytterkläder för vuxna.
– För att även föräldrarna som skall kunna vara ute och leka i våra kläder.