Professor Mats Larsson får
Näringslivshistoriska priset 2024

VISA BILDTEXT
Näringslivshistoriska priset delas ut årligen av Centrum för Näringslivshistoria

Professor Mats Larsson får Näringslivshistoriska priset 2024. Han får det för sin långa akademiska gärning inom ekonomisk historia och näringslivshistoria, med en omfattande egen forskning och för att som forsk­nings­­ledare både väglett och skapat förutsättningar för nya generationer av ekonomhistoriker. Med utmärkelsen från Centrum för Näringslivshistoria följer en prissumma om 100 000 kr. 

Näringslivshistoriska priset delas ut av Centrum för Näringslivshistoria till den eller de som gjort bestående insatser för att lyfta svensk näringslivshistoria och visa på de svenska företagens bidrag till det gemensamma samhällsbygget. Tidigare mottagare är skriftställaren Anders Johnson, Dalénmuseet och Ekonomiska museet, professor Håkan Lindgren och IKEA.

Professor Mats Larsson
(Foto: Privat)

Efter att juryn överlagt kring årets många nomineringar, beslutades att tilldela årets pris till Mats Larsson, professor emeritus vid Uppsala universitet. Juryns motivering lyder:

Mats Larsson får priset för sin långa akademiska gärning inom ekonomisk historia och näringslivshistoria. Han har under decennier, i forskningsmonografier, läroböcker, artiklar och biografier över branscher, företag och företagsledare visat studenter, forskare och den breda allmänheten hur företag bidrar till samhällsutvecklingen. Extra tyngd får tillmätas hans forskning, undervisning och skrivande inom svensk finanshistoria. På hans initiativ etablerades 2008 Uppsala Centre for Business History som en tvärvetenskaplig nod för den näringslivshistoriska forskningen i Sverige. Som forskningsledare har Mats väglett en imponerande mängd doktorander. Hans omfattande produktion visar hur en pedagogisk akademiker kan tillgängliggöra de historiska skeendena också för en bredare läsekrets. 

Lennart Francke, juryordförande för Näringslivshistoriska priset, kommenterade valet: ”Genom sin egen forskning har Mats Larsson i decennier lyft fram svensk företagsamhet i internationella jämförelser. Som forskningsledare, inte minst via Uppsala Centre for Business History, har han skapat plattformar för yngre forskare. Det finns få som gjort mer för det näringslivshistoriska forskningsfältet i landet än Mats Larsson.”

Mats Larsson kommer att ta emot priset vid en ceremoni i höst och kommer även bli ombedd hålla den nu traditionsenliga pristagarföreläsningen.

Om Centrum för Näringslivshistoria

Centrum för Näringslivshistoria, som instiftat Näringslivshistoriska priset, är ett av världens ledande näringslivsarkiv. Sedan 1974 hjälper man företag att ta hand om sitt historiska material i professionella arkivlösningar, fysiska och digitala. Företagen får även stöd i att aktivt använda sin historia som en strategisk och affärsstödjande tillgång. Dessutom bedriver Centrum för Näringslivshistoria, via sitt forskningssekretariat, oberoende forskning och initierar projekt i tvärvetenskaplig samverkan. Centrum för Näringslivshistorias huvudman är en ideell förening och de kommersiella tjänsterna erbjuds via ett helägt servicebolag.

Läs mer om oss på Centrum för Näringslivshistoria

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata