Nyheter

Starkt 2011 för Centrum för Näringslivshistoria

Under 2011 stärkte CfN sin position som världens största näringslivsarkiv. Samlingarna av originaldokument, bilder och filmer saknar motstycke i både ålder och storlek. Verksamheten står i dag modell för liknande satsningar i såväl USA som Tyskland och Kanada.

CfN har sedan 2007 närapå fördubblat omsättningen, som under 2011 uppgick till drygt 37 miljoner kronor. Det innebar en ökning med 12 procent jämfört med året innan. Inför 2012 har CfN stärkt organisationen med rekryteringar av skribenter/journalister och med ledningspersoner hämtade från medieproduktion.

− Vi lägger nu grunden för att kunna fortsätta expansionen inom hela vårt sortiment av tjänster och produkter som presenterar företagens historia, säger Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria. Vi har en unik ställning där vi är vår egen marknad. Visst gränsar en del av våra produkter mot PR- och kommunikationsbranschen, men det är svårt att kopiera oss, då vi förvaltar originalmaterialet – arkiven – och både har arkiv- och mediekunskaperna hos våra medarbetare. Men det ökar också ansvaret att alltid vara vaksamma på vår vetenskapliga uppgift – att vara källkritiska.

Inom webbvärlden har CfN skapat en egen position. Med utgångspunkt från arkivsamlingarna skapar och förvaltar CfN historiska webbplatser för företag som Ericsson, ICA och Unilever – med texter, bilder, film och källmaterial i en form som tagits fram i nära samarbete med journalister, historiker och andra experter. I mars lanserades den senaste webbplatsen, www.okhistoria.se

Under 2011 producerade CfN för första gången en teveserie för UR: Serien Entreprenörerna, om sex kvinnor som startade företag och som blev framgångsrika i sin tid. Den kan i dag ses påhttp://urplay.se/166237

− Det är viktigt att lyfta fram exempel på kvinnor som vågat gå emot sin tid och blivit starka exempel på entreprenörer, säger Alexander Husebye.

Under 2011 har efterfrågan ökat dramatiskt på arkivtjänster som rör digitalt material – och hur detta ska sparas för eftervärlden. Utan arkiveringsstrategi skulle digitalt producerat material, som bara funnits i den digitala världen, försvinna i takt med att tekniska format förnyas och tränger undan de gamla.

Verksamheten inom CfN bedrivs i två juridiska personer, Föreningen Centrum för Näringslivshistoria och Centrum för Näringslivshistoria CfN AB. Föreningen utgör varumärket, förvaltar medlemskapet, äger produkterna och är huvudman för samtliga forskningsanknutna projekt som finansieras av fonder och stiftelser. I bolaget finns merparten av den operativa verksamheten och uppdragen för kunder.

För mer information, kontakta vd Alexander Husebye, tel: 08-634 99 14

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata