När BMW fyller hundra år i år ger man allt för att berätta historien i kommunikation och marknadsföring. I hemstaden München finns företagets museum och den nya utställningen ”100 Meisterstücke. BMW group – 100 Jahre Innovationskraft und unternehmerischer Mut”.
Den cirkelformade utställningen som översatt betyder ungefär ”100 mästerverk. BMW-gruppen – 100 år av innovationskraft och orädd företagsamhet” utgörs av en timeline med BMW:s historia illustrerad med film, bild och arkivmaterial. När man på Guggenheimvis har gått hela varvet upp till översta våningen tar man rulltrappan ner till den ordinarie utställningen där modellserierna samsas med design och installationer. Alltsammans med anspråk på att vara i framkant av utvecklingen.
BMW Museum korresponderar via en gigantisk gångbro med intill liggande BMW Welt. Där möter dagens nyheter upp och alla med svaghet för fyrhjulingar får sitt lystmäte bland bilarna, motorcyklarna, restauranger, cafeer och inte minst den obligatoriska shopen…
Men BMW har som många äldre tyska företag ett jack i tidslinjen – tredje riket och andra världskriget, då man ingick i rustningsindustrin med produktionen av flygmotorer och utnyttjade, inte bara kvinnlig arbetskraft, utan även krigsfångar på olika håll i företaget. Denna historia och ägarfamiljen Quandts egna besvärliga historia har uttömmande behandlats av historikern Joachim Scholtyseck. Väl att märka efter det att tysk teve i en dokumentär hade ställt företagets historia mot väggen.
Inget av detta i jubileumsutställningen! Vi får veta att produktionen under kriget öppnade upp för kvinnorna att ta männens jobb vid maskinerna. I övrigt berättas historien rappt och väldesignat för att snabbt kunna tillfredsställa besökare från hela världen – och de har ju inte alltid tid för historiska komplikationer.
Mitt i allt jubileumsfirande hörde storebror i Stuttgart av sig. Mercedes uppvaktade med följande lite ironiska födelsedagshyllning:
Därtill bjuder Mercedesmuseet alla BMW-anställda på gratis entré…