Nyheter

Ny bok från vårt förlag: ”I världsutställningar­nas tid”.

De stora utställningarna vid 1800-talets slut och 1900-talets början var en lysande arena för näringslivet, men också för kungahusen. Det tydliggörs i en I världsutställningarnas tid, en ny bok från Förlaget Näringslivshistoria, som skildrar epoken, utställningarna, företagen och kungligheterna i ord och bild.

Prins Albert av Storbritannien gjorde världsutställningen i London 1851 till sitt livsverk. Kung Oscar II av Sverige lät avbilda sig i stearin, choklad och levande bilder vid Konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Prinsessan Christina invigde svenska paviljongen på världsutställningen i New York 1964 och hamnade på löpsedlarna då hon tog tunnelbanan till utställningsområdet. Samverkan mellan kungahus och näringsliv löper som en röd tråd genom de stora utställningarnas historia.

I världsutställningarnas tid. Kungahus, Näringsliv & Medier (Förlaget Näringslivshistoria, 2017) berättar om kungligheters agerande i den nya massmediala offentlighet som uppstod i industrialiseringens kölvatten. Genom åren skänkte kungligheter glans åt en rad utställningar, men samtidigt bidrog utställningarna till att uppdatera bilden av monarkin i ett föränderligt samhälle. Kungligheternas roll handlade inte bara om invigningstal och ceremonier – ofta var de även aktivt engagerade i evenemangens tillkomst, inriktning och innehåll. Näringsliv och kungahus agerade i medial symbios.

Bokens författare är Göran Alm, Anders Houltz, Björn Axel Johansson, Pelle Snickars och Jenny Stendahl. Med exempel från Sverige och andra länder skildrar de hur kungligheter och näringsliv dragit ömsesidig nytta av att tillsammans synas i samband med världsutställningar och andra stora utställningar.

Boken är rikt illustrerad med bilder från bland annat Bernadottebiblioteket på Stockholms slott och Centrum för Näringslivshistorias arkiv. 

Projektgrupp

Boken ges ut på Förlaget Näringslivshistoria. Projektgrupp på Centrum för Näringslivshistoria, som driver förlaget, var:

Som formgivare anlitades Eva Wilsson.

Köp boken i vår butik.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata