Nyheter

Volvo blickar bakåt för att se framåt

VISA BILDTEXT
Volvo ÖV4 - den första modellen att tillverkas rullar ut från fabriken i Lundby. Bild CC Volvo Cars

Året är 1927 och Assar Gabrielsson och Gustaf Larson bestämmer sig för att grunda biltillverkaren Volvo då de tyckte att bilarna som fanns inte var tillräckligt starka eller säkra nog för de svenska vägarna.

Idag är Volvo Cars till ägandet kinesiskt men man värnar starkt om sitt svenska arv. På företagets webbsida kan man läsa om personerna, innovationerna och bilarna som format det.

// Läs mer om Volvos historia på volvocars.com/arvet // 

Med kampanjen Made by Sweden har man tagit till vara på grundtanken med företaget: att skapa bilar särskilt anpassat för svenska – eller skandinaviska vägar. Med inspel av världskända svenskar som bland annat Zlatan, Robyn och Avicii har kampanjen blivit en stor framgång för Volvo Cars Sverige.

På History Marketing Summit den 1 september Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Cars Sverige att samtala med Ted Rya, Director for Heritage Communications på The Coca-Cola Company om hur historien kan stärka konsument varumärken. Leder samtalet gör Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria.

// Gör din anmälan till History Marketing Summit 2016 här! // 

Mer om hur Volvo använder history marketing:

History Marketing Summit 2016 berättade Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige, om hur man använder historien för att se framåt.

Se Pers presentation här