Hur kan en kulturarvsinstitution tjäna pengar på att bevara och berätta företagens historia – så att alla tjänar på det, företagen såväl som samhället? Vår kommunikationschef Anders Sjöman föreläser om näringslivets kulturarv på årets Folk och kultur.
Per Albin byggde folkhemmet – och Ingvar inredde det och Erling klädde det.
Den kulturhistorien behöver också bevaras och berättas. Det gör vi på Centrum för Näringslivshistoria som sedan 1974 hjälpt svenska företag att arkivera sitt historiska material och att använda sin historia som en affärsstödjande tillgång, ”history marketing”.
Då skapas nämligen det affärsbehov som behövs för att företagen ska avsätta budget – vilket när tillräckligt många företag gör det leder till att näringslivets del av Sveriges historia och kulturarv kan hållas levande. Dessutom skapar det förutsättningar för Centrum för Näringslivshistoria att via sitt forskningssekretariat bedriva oberoende forskning och initiera akademiska projekt.
Alla håller med om att vi måste hålla kulturen levande för framtida generationer. Men här är en lösning som motiverar dagens generation att verkligen avsätta medel för det – för det gynnar även dem här och nu.
- Plats: Konsertsalen, Scenkonst Sörmland
- Tid: Onsdag 14.30 – 15.15