History Marketing Summit 2019
5 sep på Nalen

Vår fjärde History Marketing Summit: 5 sep 2019 på Nalen i Stockholm. Möt företag som aktivt använder den egna historien för att växa. Lär dig hur varje verksamhet kan använda historien som en strategisk, affärsstödjande tillgång.

En dag för företagsledare, marknadsförare, kommunikatörer, företags­jurister, personal­chefer och alla entreprenörer som undrar hur historien kan skapa värde för just deras företag. I år delar vi dessutom ut det nyinstiftade Näringslivshistoriska priset.

ANMÄL DIG HÄR

Inför HMS19, se +30 filmade presentationer om strategiskt historiebruk.

Välkommen till Nalen, Regeringsgatan 74 i Stockholm. Lättare frukost serveras från 08.30. Konferensen börjar 09.00, avslutas 17.00 med mingelmiddag.

09:00

Centrum för Näringslivshistoria
Anders Sjöman
Ett företags historia bygger varumärke, stärker medarbetare och hjälper med förändringar. Inte illa för en tillgång som skapas bara för att man driver verksamheten. Anders berättar mer om affärsstödjande historiebruk, eller history marketing, och ger ett ramverk för strategiskt historiebruk.

09:45

Electrolux
Martin von Arronet, kom­muni­kations­direktör

I år firar Electrolux 100 år. I varje tid, under ett sekel, har företaget hållt sig relevant – och det genom att alltid utveckla kundernas livsmiljö. Lär hur Electrolux i dag använder historien för att stödja sina framtida planer.

10:15

Kaffe serveras i foajén.

10:45

Mäklarsamfundet: Joakim Lusensky, analys- och kommunikationschef
Vid första världskrigets slut hade en het bostads­marknad lockat många oseriösa typer att kalla sig ”mäklare”. En bransch­orga­nisation skapades för att skydda yrket och driva god mäklarsed. I år fyller Mäklarsamfundet 100 – och använder sitt jubileum för att fortsätta utveckla både yrket och branschen.

11:15

Groth & Co: vd Mats Lundberg, kom­munika­tions­chef Viktor Backemar.
Groth & Co grundades 1869 som Skandinaviens första patentbyrå. När byrån i år firade 150 ville man fira – men hur gör man patent för glödlampor och separatorer relevanta idag? Och hur slår man på stort när man är en liten spelare?  Företagets vd och marknadschef berättar hur, i ett samtal med vår forskningschef Anders Houltz

11:45

Indiska
Karin Lindahl, vd och ägare
Som manage­ment­konsult hjälpte hon den kris­drabbade kläd­kedjan Indiska. Det slutade med att hon köpte företaget. Där andra såg ett gammalt företag på fallrepet såg hon styrkan i en lång historia. Karin berättar mer om hur hon vågade ta steget.

12:15

Lunch serveras i foajén

13:30

Nationwide Building Society
Sara Kinsey, Head of Historical Archives
Bolåneinstitutet Nationwide har i 175 år hjälpt britter att finansiera sina bostäder. Alla beslut företaget tar idag utgår från sju principer som skapats genom historien. För varje ny satsning frågar man sig vad grundaren, mr Cooper, skulle göra idag – och tar diskussionen därifrån.

14:00

Kinnarps: Sibylla Jacobsson, styrelseordförande
Evy och Jarl Andersson grundade kontorsmöbel­före­taget för över 75 år sedan. Deras dotter, och bolagets styrelseordförande, berättar hur arvet görs aktuellt och inspirerande för dagens 2 300 anställda.

14:30

Den åter­upp­rättade Maria Zoéga med Anja Petersen, forskare på Dunkers Kultur­hus och Hans Nilsson, marknads­­chef på Zoégas
”Förlåt oss, Maria!” sa annonser från kaffe­till­­verkaren Zoéga hösten 2018. Företagsberättelsen hade till dess fokuserat på hennes makes (korta) bidrag till företaget. Forskaren som åter­upp­täckte Maria och marknadschefen som såg affärsnytta i att synliggöra det osynliga berättar mer, i ett samtal med vår forskningschef Anders Houltz

15:00

Kaffe serveras i foajén.

15:30

Storytel
Rustan Pan­day, styrelse­ord­förande
Ljudboksförlaget Storytel, grundat 2005, äger Norstedts, grundat 1823 och Sveriges äldsta förlag. Hur balanserar man gammalt och nytt i en och samma koncern, med målet att boken ska fortsätta växa, i alla dess former? Storytels ordförande berättar.

16:00

Utdelning av det nyinstiftade Näringslivshistoriska priset.

16:15

Anders Johnson, skriftställare
Hur skildras egentligen det svenska näringslivets historia i böcker, filmer och media? Vilka typer av företag, branscher, människor, företeelser brukar uppmärksammas – och vad brukar glömmas bort?  Anders Johnson borde veta efter att ha skrivit närmare 150 böcker om svenskt näringslivshistoria.

17:00

Konferensen avslutas och mingelmiddag severas i foajén.

Dagens samtalsledare:
Anders Houltz, forskningschef på Centrum för Näringslivshistoria.

 
 
 
 
 
 
 
 
Dagens moderator:
Anders Sjöman, kom­munika­tions­chef, Centrum för Näringslivshistoria

Anmäl dig här till HMS19

  • Tid: 5 September 2019, 09.00-17.00 (Lunch och mingel-middag ingår.)
  • Plats: Nalen (Regeringsgatan 74, Stockholm.)
  • Pris: 3 900 kr. (Är ditt företag medlem hos Centrum för Näringslivshistoria? Då betalar du bara 950 kr. Ange HMSMEMBER i fältet nedan.)

Anmäl dig innan tis 25 juni för att boka-tidigt-pris 1 900 kr.

Anmäl dig här: