History Marketing Summit 2019
5 sep på Nalen

Vår fjärde History Marketing Summit äger rum 5 september 2019 på Nalen i Stockholm. På HMS19 möter möter du företagen som aktivt använder den egna historien för att växa. Och du lär dig mer om hur varje verksamhet kan använda historien som en strategisk, affärsstödjande tillgång.

Bland årets talare finns Electrolux kommunikationsdirektör, Storytels styrelse­ord­förande, Kinnarps styrelseordförande – och forskaren som återupprättade Maria Zoéga. Mer talare kommer, men anmäl dig nu. Det brukar fylla på fort.

En dag för företagsledare, marknadsförare, kommunikatörer, företags­jurister, personal­chefer och alla entreprenörer som undrar hur historien kan skapa värde för just deras företag.

I år delar vi dessutom ut det nyinstiftade Näringslivshistoriska priset.

ANMÄL DIG HÄR

Innan HMS19, bläddra bland +30 filmer från våra tidigare konferenser om strategiskt historiebruk.

Electrolux
Martin von Arronet, kom­muni­kations­direktör

I år firar Electrolux 100 år. I varje tid, under ett sekel, har företaget hållt sig relevant – och det genom att alltid utveckla kundernas livsmiljö. Lär hur Electrolux i dag använder historien för att stödja sina framtida planer.

Indiska
Karin Lindahl, vd och ägare
Som manage­ment­konsult hjälpte hon den kris­drabbade kläd­kedjan Indiska. Det slutade med att hon köpte företaget. Där andra såg ett gammalt företag på fallrepet såg hon styrkan i en lång historia. Karin berättar mer om hur hon vågade ta steget.

Kinnarps
Sibylla Jacobsson, styrelseordförande
Evy och Jarl Andersson grundade kontorsmöbel­före­taget för över 75 år sedan. Deras dotter, och bolagets styrelseordförande, berättar hur arvet görs aktuellt och inspirerande för dagens 2 300 anställda.

Storytel
Rustan Pan­day, styrelse­ord­förande
Ljudboksförlaget Storytel, grundat 2005, äger Norstedts, grundat 1823 och Sveriges äldsta förlag. Hur balanserar man gammalt och nytt i en och samma koncern, med målet att boken ska fortsätta växa, i alla dess former? Storytels ordförande berättar.

Nationwide Building Society
Sara Kinsey, Head of Historical Archives
Bolåneinstitutet Nationwide har i 175 år hjälpt britter att finansiera sina bostäder. Alla beslut företaget tar idag utgår från sju principer som skapats genom historien. För varje ny satsning frågar man sig vad grundaren, mr Cooper, skulle göra idag – och tar diskussionen därifrån.

Den åter­upp­rättade Maria Zoéga med Anja Petersen, forskare på Dunkers Kultur­hus och Hans Nilsson, marknads­­chef på Zoégas
”Förlåt oss, Maria!” sa annonser från kaffe­till­verkaren Zoéga hösten 2018. Företagsberättelsen hade till dess fokuserat på hennes makes (korta) bidrag till företaget. Forskaren som återupptäckte Maria och marknadschefen som såg affärsnytta i att synliggöra det osynliga berättar bakgrunden till ursäkten.

Groth & Co, med vd Mats Lundberg och kom­munika­tions­chef Viktor Backemar.
Groth & Co grundades 1869 som Skandinaviens första patentbyrå. När byrån i år firade 150 år ville man fira det – men hur gör man patent för glödlampor och separatorer relevanta idag? Och hur slår man på stort när man är en liten spelare?  Företagets vd och marknadschef berättar hur. 

Anders Johnson, skriftställare
Hur skildras egentligen det svenska näringslivets historia i böcker, filmer och media? Vilka typer av företag, branscher, människor, företeelser brukar uppmärksammas – och vad brukar glömmas bort?  Anders Johnson borde veta efter att ha skrivit över 130 böcker om svenskt näringslivshistoria.

Moderator: Anders Sjöman, kom­munika­tions­chef, Centrum för Näringslivshistoria

Anmäl dig här till HMS19

  • Tid: 5 September 2019, 09.00-17.00 (Lunch och mingel-middag ingår.)
  • Plats: Nalen (Regeringsgatan 74, Stockholm.)
  • Pris: 3 900 kr. (Är ditt företag medlem hos Centrum för Näringslivshistoria? Då betalar du bara 950 kr. Ange HMSMEMBER i fältet nedan.)

Anmäl dig innan tis 25 juni för att boka-tidigt-pris 1 900 kr.

Anmäl dig här:

Anders Sjöman

Kommunikationschef

recent events