History Marketing Summit 2023
5 okt på Nalen

05 okt 2023, kl 09.00 - 17.00

VISA BILDTEXT
History Marketing Summit är tillbaka! Kom på HMS23 5 okt 2023 till Nalen i Stockholm och möt företag som använder den egna historien som en strategisk tillgång.

TACK alla som kom på HMS23! 
Alla presentationer filmades
och finns att se här. – – – 

History Marketing Summit är tillbaka!  Kom på HMS23 5 okt 2023 till Nalen i Stockholm och möt företag som använder den egna historien som en strategisk tillgång.

En dag för företagsledare, marknadsförare, kommunikatörer, företags­jurister, personal­chefer och alla företagare som undrar hur historien kan skapa värde för just deras företag.  Alla anmälda får även vår då helt nya bok, ”HISTORY MARKETING – Företagens historia som en strategisk tillgång”. Dessutom delar vi ut årets Näringslivshistoriska pris.

ANMÄL DIG HÄR

Inför HMS23, se +50 filmade presentationer om historiebruk från tidigare år.

Välkommen till Nalen, Regeringsgatan 74 i Stockholm. Lättare frukost serveras från 08.30. Konferensen börjar 09.00, avslutas 16.30.  

09:00
Välkomna!

Alexander Husebye, vd Centrum för Näringslivshistoria, hälsar välkommen till sjätte upplagan av History Marketing Summit.

09:10
Anders Sjöman, Centrum för Näringslivshistoria

Ett företags historia är alltid värd att lyfta. Men hur kan framtidssatsande företag använda historien som en affärsdrivande tillgång . Om detta handlar ”HISTORY MARKETING – Företagens historia som en strategisk tillgång”, helt ny bok lagom till HMS23. 

09:40
Svante Hådell, jubileumsgeneral Stadshuset 100 år och protokollchef Stockholms stad

1923 invigdes Stockholms Stadshus med pompa och ståt. I år firas denna 100-åring med bok, utställningar, aktiviteter, öppet hus och mer. Men varför firar man en byggnad, hur ståtlig den än må vara? Stadshusets jubileumsgeneral förklarar.

10:10

Kaffe

Tre B2B-företag berättar om hur de brukar sin historia
10:30
Mattias Thorsson, kommunikationschef Elekta

Cancerbehandlingsföretaget Elekta firade 50 år 2022. Företaget var länge främst känt för professor Lars Leksells revolutionerande strålkniv, men för dagens Elekta är gammakniven numera bara är en liten del. Hur tar man det arvet in i framtiden?

10:45
Gabriella Etemad, kommunikationschef Autoliv

Trafiksäkerhetsföretaget Autoliv, leverantör till bilbranschen av bl a säkerhetsbälten, krockkuddar och krockgardiner, firar 70. Det gör man med en företagsmonografi – men vad mer kan man göra med sin historia när man ändå firar?

11:00
Linda Ekwall, Corporate Communications Manager, Atlas Copco 

Atlas Copco, ett av Sveriges äldsta industriföretag, firar 150 år.  Samtidigt har man nyligen ”gjort sig av” med stora delar av sin historia när bergborrdelen blev eget företag. Hur balanserar man en sådan jubileumsberättelse?

11:15
Vi och våra jubileum:  Elekta, Autoliv och Atlas Copco i panelsamtal
11:45

Lunch

13:00
”Varumärket Sveriges nytta för svenskt företagande i världen” 

I utlandet bygger svenska företag bygger sina varumärken i varierande grad på sin ”svenskhet”. Hur påverkar egentligen den allmänna Sverigebilden lyckan för svenska företag utomlands? Hur har den förändrats över tid? Scensamtal med representanter från ett antal sverigefrämjande organisationer. 

Sofia Bard, chef för enheten för Sverigebildsanalys, Svenska Institutet. Hur rapporterar utlandet om Sverige och hur har den bilden förändrats över tid – inte minst på sistone? Sofia Bard vet.

Katarina Szécsi Åsbrink, ambassadråd, Sveriges ambassad i Berlin. Hur ser det näringslivs­främjande arbetet på en ambassad ut?  Katarina Szécsi Åsbrink berättar, dessutom med färska erfarenheter från det svenska ordförandeskapet i Europeiska unionens råd.

Lotta Loosme, VP Marketing & Communications , Business Sweden. Business Sweden hjälper svenska företag utomlands och utländska företag i Sverige. Sverigebilden påverkar åt båda hållen.

13:45
David Boström, vd Embracer Games ArchiveDavid Boström, vd Embracer Game Archives

Svenska speljätten Embracer startade 2022 ett arkiv nära huvudkontoret i Karlstad – men inte för den egna historien, utan för att spara hela branschens historia, inklusive konkurrerande produkter. Varför tar ett enskilt företag ett sådant branschansvar? Arkivchefen David Boström berättar. 

14:10

Kaffe

14:30
Carol Quinn, Head of Archives, Jameson (Irish Distillers Pernod Ricard, Irland)

Sedan 1780 har whiskeyn Jameson gjorts på Irland.  Carol Quinn, arkivarie på ägarföretaget Irish Distillers, håller liv i den historien för varumärkets nytta. Och hjälper även produktutvecklarna när helt nya produkter ska tas fram – med inspiration från det förflutna.

14:55
Dietrich Kuhlgatz, Director Historical Communications, Bosch (Tyskland)

Elektronikjätten Bosch startades av Robert Bosch 1886 i en liten fabrik med två arbetare. Hur företaget växt och tagit sig igenom både med- och motgångar vet företagets egna historiker allt om – och han ser till att hålla historien levande internt. 

15:20

Kaffe

15:40
Utdelning av Näringslivshistoriska priset – och pristagarföreläsning!

Vårt Näringslivshistoriska pris tilldelades i år IKEAIKEA Museum är på plats för att ta emot priset – och ger en pristagarföreläsning om sin verksamhet.  

16:10
Keynote: Gerald Engström, Systemair (grundare, huvudägare), Indiska (ägare) m m

Från Skinnskatteberg har Gerald Engström sedan 1974 växt ventilationsbolaget Systemair till en global gigant. Via sitt Färna Invest investerar han i andra företag –  som när han nyss köpte konkursade klädkedjan Indiska för att restrukturera det. Som avslutningstalare på årets HMS kommer Gerald berätta om sin egen entreprenörsresa med Systemair. 

16:45
Avslutning

Anmäl dig till HMS23

  • Tid: 5 oktober 2023, 09.00-17.00.
  • Plats: Nalen (Regeringsgatan 74, Stockholm) 
  • Pris: 3 900 kr. (Är ditt företag medlem hos Centrum för Näringslivshistoria? Då betalar du bara 1 300 kr. Ange HMSMEMBER i fältet nedan. Osäker på om ditt företag är medlem? Hör av dig till oss.)

Jag anmäler mig:

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata