History Marketing Summit 2021
9 sep på Nalen

09 sep 2021, kl 09.00 - 17.00

VISA BILDTEXT
Efter ett års uppehåll är det dags igen: History Marketing Summit 2021 är tillbaka och äger rum 9 sep på Nalen, både på plats och digitalt. HMS21 är årets höjdpunkt för alla som vill lära mer om hur företag kan använda historien för att stärka sin organisation och sitt varumärke.

History Marketing Summit är tillbaka!  9 sep 2021 på Nalen i Stockholm – och i år dessutom livesänt över nätet. Möt företag som aktivt använder den egna historien som en strategisk tillgång för att fortsätta växa.

En dag för företagsledare, marknadsförare, kommunikatörer, företags­jurister, personal­chefer och alla entreprenörer som undrar hur historien kan skapa värde för just deras företag. Kanske ett kommande jubileum har väckt tankar om historiens värde. Eller så behövs en gemensam berättelse för att hålla ihop organisationen i pandemitider.

Dessutom prisutdelning av Näringslivshistoriska priset, som i år delas av Ekonomiska museet i Stockholm och Dalénmuseet i Stenstorp.

VI ÄR FULLBOKADE PÅ NALEN FÖR FYSISKT DELTAGANDE!
MEN MAN KAN FORTFARANDE DELTA VIA LIVESÄNDNINGEN. 
ANMÄL DIG I SÅ FALL LÄNGST NED PÅ SIDAN .

Inför HMS21, se +40 filmade presentationer om strategiskt historiebruk.

Välkommen till Nalen, Regeringsgatan 74 i Stockholm. Lättare frukost serveras från 08.30. Konferensen börjar 09.00, avslutas 17.00.  Hela konferensen livesänds också. Länk till livesändningen skickas ut kvällen innan konferensen.

09:00
Anders Sjöman, Centrum för Näringslivshistoria

Ett företags historia är alltid värt att lyfta fram. Men hur hittar man rätt balans mellan då­tid­ens berättelser och dagens satsningar? Man vill ju inte att historie­bruket blir allför – baktungt.  Anders ger tips för hur history marketing kan göras verkligt affärsdrivande. 

09:45
Martin Gebhardt, Manager Brand Marketing, Adidas (Tyskland)

Efter åtta år på Adidas företagsarkiv tog Martin med sig allt han vet om Adidas rika historia till sin nya tjänst – på Adidas marknadsavdelning. Nu berättar han mer om hur man kan väva in historia när man marknadsför dagens skor. 

10:15

KAFFE.

10:45
Katarina Berg, global HR-chef, Spotify

Helt plötsligt bryter ett företag mot allt vedertaget – om hur man jobbar i företag. På Spotify kommer de anställda framöver att få jobba från var de vill. För ”jobb är något man gör, inte något man går till”. Katarina berättar mer om detta brott mot historiska arbetssätt.

11:15
Helene Winberg, filmkoordinator, Skansen

Skansens miljöer är populära inspelningsplatser – men inga team kommer in utan att avtala med Helene. Som därmed ger den stiftelsestyrda kulturarvsmiljön en intäktskälla i miljonklassen. 

11:45
Lena Posner Körösi, demokratiambassadör, kommittén Demokrati 100 år

I år firar Sverige 100 år med allmän och lika rösträtt. En demokratisk milstolpe. Men vägen dit var inte självklar. Lika lite som demokratin överlever utan ständigt underhåll. Lena, demokratiambassadör för kommittén Demokrati 100, berättar mer.

12:15

LUNCH.

13:30
Gustav Källstrand, historiker, Nobelstiftelsen

Nobelpriset är idag känt världen över – men det tog tid att nå dit. Gustav, aktuell med en ny bok om Nobelpriset och Nobelstiftelsens historia, berättar om hur det gick till – och om det arbete som pågår i Nobelstiftelsens arkiv just nu.

14:00
Johan Eriksson, kommunikationschef, Swedbank

År 1820 grundades den första sparbanken. Det valde Swedbank, vars rötter går tillbaka till den banken, att lyfta 2020. Men hur firar man en idé? Bland annat genom konceptet ”Framåt då, framåt nu”. Johan berättar mer.

14:30
Josefin Lundmark, marknadschef ICA & Antoine Riché, kategorichef Arla

Som marknadschef vill man alltid skapa nytt. Hur håller man sig då från att inte slopa historiska koncept? Som reklamkoncepten ICA-såpan (start 2001) eller Bregottfabriken (start 1995)? Josefin från ICA och Antoine från Arla berättar hur de håller fingrarna i styr.

15:00

KAFFE

15:30
Ted Ryan, Heritage Brand manager, Ford Motor Company (USA)

På 118 år hinner ett bolag skapa mycket historia. Ted och hans team samlar fysiska och digitala artefakter – så att Ford kan använda historien för sitt framtidsfokus. Och ibland även bidra till historiska fejkdokumentärer! Ted berättar mer.

16:00
Utdelning av Näringslivshistoriska priset – och pristagarföreläsningar!

Vårt Näringslivshistoriska pris tilldelades i år Eko­nom­iska museet i Stockholm och Dalén­museet i Stens­torp.  Pristagarna be­rät­tar om sina verk­sam­heter och utman­ing­ar för företagshistoriska museer. 

Cecilia von Heijne,
museichef på Eko­nom­iska museet.   
Elin Andersson,
musei­före­ståndare på Dalénmuseet.
17:00

TACK FÖR IDAG!

Anmäl dig till HMS21

  • Tid: 9 september 2021, 09.00-17.00.
  • Plats: Nalen (Regeringsgatan 74, Stockholm) – eller digitalt: vi livesänder hela dagen över nätet. 
  • Pris: 3 900 kr. (Är ditt företag medlem hos Centrum för Näringslivshistoria? Då betalar du bara 950 kr. Ange HMSMEMBER i fältet nedan. Osäker på om ditt företag är medlem? Hör av dig till oss.)

Nu har vi stängt anmälan. Är du ute i sista stund och vill se HMS21 digitalt? Hör av dig till cecilia.klynne@naringslivshistoria.se!

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata