Välkommen på boksläpp av boken Marknadens tid: Mellan folkhemskapitalism och nyliberalism (Nordic Academic Press, 2023) med Jenny Andersson, Nikolas Glover, Orsi Husz och David Larsson Heidenblad som redaktörer.
Under det sena 1900-talet fick marknaden en central roll i det svenska samhällslivet. Den nya marknadslogiken förändrade inte bara politiken, utan även människors vardagsliv, språkbruk och referensramar. Hur gick det till?
I boken belyser femton historiker olika aspekter av förändringen. Här finns bidrag om populärkulturella yttringar av radikal marknadsliberalism i form av svartklubbar och illegala spritserveringar, om mäklarna och bostadens förändrade roll, om börsens omvandling och aktiesparandets popularisering och mycket mer. Den historiska blicken avtäcker marknadsvändningens ofta förbisedda sociala, politiska och kulturella allianser, och belyser de tidvis stora skillnaderna mellan aktörernas avsikter och hur det sedan blev.
Boken är utgiven av Nordic Academic Press och finns även fritt tillgänglig som e-bok, via plattformen Kriterium.
Nu bjuder redaktörerna och Centrum för Näringslivshistoria till boksläpp. Hjärtligt välkommen!
Under släppet kommer bokens redaktörer och författare att berätta om boken i samtal med Ann-Kristin Bergquist, professor i ekonomisk historia vid Uppsala universitet och Tobias Svanelid, programledare Vetenskapsradion historia.
- När: Onsdagen den 17 januari, kl. 17.30–19.30.
- Plats: Centrum för Näringslivshistoria, Grindstuvägen 48–50, 167 33 Bromma. (Så här hittar du till oss.)
- Redaktörer och författare kommer att berätta om boken och några av de enskilda kapitlen, följt av mingel med tilltugg och dryck. Intresserade bjuds även in till arkivvisning där vi bl a tar del av källmaterial som bokens författare har använt.
EVENEMANGET ÄR FULLBOKAT! Mejla cecilia.klynne@naringslivshistoria.se om du vill anmäla dig till väntelistan.