Centrum för Näringslivshistoria har sedan många år arkiv för många av Unilever Sveriges varumärken. På Unilevers uppdrag har vi sedan producerat unileverhistoria.se. som presenterar historien bakom t ex GB Glace, Knorr, Lipton, Lux, Milda, Pepsodent, Rexona, Sunsilk och Via. Dessutom kan du läsa om Unilevers historia i Sverige. Sidan riktar sig såväl till anställda inom Unilever som till företagets kunder.
På den historiska sajten Unileverhistoria får företagets varumärken en detaljerad presentation med varsin egen avdelning medan Unilevers svenska historia behandlas mer övergripande. Ur Unilevers deponerade arkivmaterial hos oss på Centrum för Näringslivshistoria har vi hämtat mängder av bilder och filmer som besökaren kan ta del av. I skrift presenteras vart och ett av varumärkena med flera nyskrivna artiklar var från konsumentvarujournalister och varumärkesexperter. På sajten kan man även studera unika arkivfynd, som bl a en tredimensionell presentation av Vias gamla tvättmedelskartonger och Mildas gamla kokböcker i PDF-format.
Med arkivet och sajten som utgångspunkt fortsätter Centrum för Näringslivshistoria stödja Unilevers varumärkesaktiviteter med historiskt material. Som när GB-gubben Clovve fyllde 50 år under 2015. Inför jubileet gjorde Centrum för Näringslivshistoria research till GBs jubileumskampanj Glassikern och skrev tio stycken ”Visste du att” om Clovves 50 år.
Tidigare under åren har vi på Centrum för Näringslivshistoria även till exempel gett underlag till glassen 88:ans bakgrundsbeskrivning (läs mer på baksidan av 88:ans sexpackskartong). Medarbetare på Centrum för Näringslivshistoria ger ger även återkommande historieföredrag på GB:s pressresor och interna träffar. Populärast brukar vara vår dragning ”5000 år glass på 15 min”.