History marketing är när en verksamhet aktivt arbetar med sin egen autentiska berättelse eller sitt historiska sammanhang. Man gör det oftast för att stärka varumärket, bygga organisationen och kulturen eller hjälpa med förändringar.
Det främsta argumentet för att arbeta med history marketing är att vi reagerar och berörs av människors livsöden samtidigt som historien har en positiv effekt…
Recension. Konstfacksprofessorn och kulturjournalisten Sara Kristofferssons har skrivit boken ”Ikea. En kulturhistoria”. Ingrid Giertz Mårtensson, senior advisor på Centrum för Näringslivshistoria, tycker den ger en välbehövlig…
”Först lite tv-historia. Sen drar vi ett streck över den.” Så kan ett företag också närma sig historien i sin marknadsföring – särskilt om man…
Den klassiska damklädesbutiken och familjeföretaget Jacobssons firade i september 2015 70 år på adressen Kungsgatan 53 i Stockholm. Under rubriken ”Moderesan 1945-2015” bjöds allmänheten in…
Den 6 december 1551 avskaffade reformatorn Martin Luther den katolska Nikolausfesten för alla protestantiska barn. Istället för S:t Nikolaus så blev det Weihnachtsmann (julmannen) som…
Även om ett företag går i graven, så är dess historia värd att bevaras. Det gjorde Galatea när de tog över S:t Eriks öl. Året var…
Ett företag som genomsyras av historiens vingslag är Källaren Stralsund. I en av Gamla Stans källare från 1300-talet har det sedan 1502 varit laglig krogverksamhet. Det…
Företagets historia kan knytas till den byggnad som man huserar i, vilket hotel Anno 1647 har gjort. Slussen i Stockholm. Mellan Peder Myndes backe och…
Företag kan bygga sin historia på landmärken, hus eller tjänster, och Arholma Båk HB är ett sådant företag. I skärgården utanför Norrtälje ligger Arholma båk,…
Företaget Nymans Ur 1851 är ett företag som lyfter fram sin historia, både i namnet men också i en separat historieberättelse. Året var 1851 och…