Våra redaktionella tjänster
Bygg värde med history marketing

VISA BILDTEXT
Foto: Johan Strindberg.

Ett företags egna historia är en berättelse som inspirerar, stärker och hjälper med förändringar. Dessutom är den unik och kan inte kopieras. Med andra ord, en verkligt strategisk tillgång – om den bara används aktivt.

History marketing kallas det när verksamheter använder energin i en sann historia – och vi kan hjälpa dig hitta energin i just din verksamhets historia. För alla företag har en historia som är unik för verksamheten. Den kan vara ett, tio eller hundra år gammal. Oavsett ålder är historien en strategisk tillgång som kan berättas för att bygga förtroende och skapa affärer. 

På Centrum för Näringslivshistoria jobbar vi med bekräftat berättande, att förmedla historia på ett intressant sätt utifrån ett autentiskt källmaterial. Vi är proffs på att tolka ditt historiska material och sätta det i ett sammanhang och lyfta fram det som bygger en god historia och väcker nyfikenhet. Alltid sakligt och korrekt. Har du redan ett välordnat historiskt arkiv är möjligheterna närmast oändliga att lyfta dina autentiska berättelser. Men även utan ett ordnat arkiv kan vi oftast söka rätt på din historiska berättelser – och hjälpa dig arbeta strategiskt med ditt historiebruk.

Ett typiskt history marketing-arbete gör vi i tre steg:

1. Sätt strategin för ert historiebruk.

Den egna historien är en strategisk tillgång – om den bara används väl. En bra historik är rik på medryckande berättelser och talande exempel. Det som gör dem talande är att de speglar och stödjer dagens mål. Därför handlar strategiskt historiebruk om att verksamheten frågar sig var det står i dag och vart det siktar. Genom att utgå från framtiden skärper historieberättaren även sitt historiebruk kring varför historien berättas och för vem. 

Vill ni ha hjälp att formulera syfte och målgrupper med ert strategiska historiebruk hjälper vi er gärna, till exempel med en historisk workshop. När strategin är fastställd är det lättare att börja leta efter de rottrådar som bäst stödjer dagens mål. 

Läs mer om hur vi formulerar en verksamhets historiska berättelse.

2. Kartlägg historien i ett historieark

Att hitta tänkbara berättelser i en verksamhets historia brukar inte vara ett problem. Varje företag myllrar av dem, djupa i fakta och med spännande detaljrikedom. För att kunna välja ut dem som passar bäst behöver man skapa sig en bred översikt över företagets historia.

På Centrum för Näringslivshistoria bygger vi den översikten som ett historieark. Där lägger vi in alla händelser i ett företags verksamhetstid, sammanfattade i kortform över en tidslinje. För översiktens skull brukar vi dela upp den i teman som passar just det här företaget, teman som vi ofta definierat i steg ett. Vi hjälper dig gärna med att göra ditt historieark.

Läs mer om hur vi samlar en verksamhets historia i ett historieark.

3. Gör en bok, sajt, film, utställning – eller vad som kan behövas. 

I historiearket finns nu samlat händelser och berättelser från förr. Men en historik kommer aldrig att kunna innehålla alla företagets berättelser – och ska inte heller göra det. Välj ut de berättelser som är mest talande och som verkligen kan bära de teman som sattes i steg ett – och välj sedan bästa sätt att förmedla dem. Ibland är det som en bok, ibland som ett magasin. Eller som en sajt, en podd, en utställning, en film, en musikal eller i någon annan form. Det beror återigen på varför du berättar historien och för vem. Vi hjälper dig ta fram slutprodukten, oavsett vad du väljer.

Läs mer om alla sätt man kan berätta en verksamhets historia.

Grunderna i history marketing

Med sitt historiska material kan företag skapa en strategisk tillgång att använda i kommunikation, varumärkesbyggande och förändringsarbeten. Vår kommunikationschef Anders Sjöman berättar hur du kan aktivera ditt företags historia som ett affärsbyggande verktyg och ger många exempel på hur andra företag jobbat med historia, både svenska och utländska.

Vill du veta mer? Hör av dig!

Anders Sjöman

Uppdrags- och kommunikationschef, vice vd
På gång

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata