Vinstbegreppet i samhälle och företagande

Vinstbegreppet i samhället och företagande

FÖRFATTARE Karin Jansson Myhr
ISBN 9789198340914
PUBLICERINGSÅR 2016
BANDTYP Häftad
SIDANTAL 90

Vinst väcker ständigt känslor förväntan, glädje, besvikelse, indignation. Företagens vinster är en drivkraft för utveckling. Samtidigt går synsätten isär i frågan om vinsterna är för höga eller för låga, om de används till rätt eller fel saker av rätt eller fel personer. I denna rapport intervjuar Karin Jansson Myhr sex forskare, entreprenörer, skribenter och debattörer om hur vi från olika perspektiv kan förstå begreppet vinst. Vilken roll spelar vinst i samhällsmaskineriet? Hur har människor sett på vinst vid olika tidpunkter? För vilka mål ska vinsten vara medlet?

I boken intervjuas Mats Larsson, Tom Petersson, Ronald Fagerfjäll, Linda Portnoff, Olof Stenhammar och Daniel Suhonen. Denna rapport är den nionde i skriftserien Näringslivshistoria som ges ut av Centrum för Näringslivshistoria.