Vinstbegreppet i samhälle och företagande

Vinstbegreppet i samhället och företagande

FÖRFATTARE Karin Jansson Myhr
ISBN 9789198340914
PUBLICERINGSÅR 2016
BANDTYP Häftad
SIDANTAL 90

Vinst väcker ständigt känslor förväntan, glädje, besvikelse, indignation. Företagens vinster är en drivkraft för utveckling. Samtidigt går synsätten isär i frågan om vinsterna är för höga eller för låga, om de används till rätt eller fel saker av rätt eller fel personer. I denna rapport intervjuar Karin Jansson Myhr sex forskare, entreprenörer, skribenter och debattörer om hur vi från olika perspektiv kan förstå begreppet vinst. Vilken roll spelar vinst i samhällsmaskineriet? Hur har människor sett på vinst vid olika tidpunkter? För vilka mål ska vinsten vara medlet?

I boken intervjuas Mats Larsson, Tom Petersson, Ronald Fagerfjäll, Linda Portnoff, Olof Stenhammar och Daniel Suhonen. Denna rapport är den nionde i skriftserien Näringslivshistoria som ges ut av Centrum för Näringslivshistoria.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata