Säger man arkivarie eller arkiv får många bilden av stora dammiga hyllor med rader av gammal torra dokument. Vi på Centrum för Näringslivshistoria vet att verkligheten är långt mer spännande och det gör även arkivarierna på tre av världens äldsta sprittillverkare.
På den amerikanska sajten Creators berättar Jacqui Seargeant, global chefsarkivarie på Dewars Scotch Whisky, Anna Scudellari varumärkes och arkivspecialist på Martini & Rossi och Juan Bergaz Pessino, sjätte generationens Bacardi och arkivarie på Bacardi Rum om ett arbete fyllt av överraskningar, upptäckande och samarbete.
Utöver att analysera samtida marknadsföringstrender så är arkivariens uppgift att bevara företagets historia och arv. När det kommer till sprittillverkare består den historien av en stor mängd olika typer av dokument och föremål.
– Många arkiv kan vara väldigt akademiska och pappersbaserade, men vårt arkiv är väldigt mångskiftande. Visst har vi de gamla dokumenten och de annonserna, men vi har också gamla flaskor, vattenkannor och marknadsföringsmaterial. Våra arkivarier samarbetar med marknadsföringsteamet för att komma fram till nya annonskampanjer och förpackningar. Det är ett ovanligt jobb på många sätt och det krävs att man är noggrann och ser till detaljer. Säger Jacqui Seargeant på Dewars Scotch Whisky.
Anna Scudellari på Martini & Rossi menar att de arbetar efter tre nyckelord: informera, inspirera och engagera. Och hon slutar aldrig fascineras över mängden material som fortfarande väntar på att bli upptäckt.
– Föreställ dig böcker och broschyrer som en efter en skapar en lång rad. Den här raden är 700 meter lång. Så det finns många möjliga upptäckter.
En av dessa upptäckter skedde för ett antal år sedan då man under arbetet med Martini & Rossis 150 års jubileum snubblade över vad som förmodligen är en av de tidigaste reklamfilmerna för alkohol.
– I en rostig gammal låda hittade en film som behövde restaureras. Den var dock välbevarad och visade sig vara en reklamfilm från tidigt 1900-tal, 1910 eller 1920, där man fick följa tillverkningen av Martini. Den vackraste scenen var dock den från en bar där en kvinna och en man, båda elegant klädda, sitter och dricker Martini soda och skålar entusiastiskt. I en sekvens märker kvinnan kameran, vänder sig mot den och skålar med publiken. Jag tror att det är den första reklamfilmen för Martini.
// Hör Anna Scudellari berätta mer om hur Martini & Rossi använder sitt arkiv //
När Juan Bergaz Pessino blev en del av arkivarieteamet på Bacardi Rum förvånades han över mängden material och föremål som fanns i arkivet eftersom mycket hade blivit kvar på Cuba när Castros regim konfiskerade företagets tillgångar 1960. Men företagets historia är trots det starkt förknippat med landets.
– Går man igenom arkivet kan man även se Cubas historia, och en del av den historien hittar man inte någon annanstans eftersom Castro ändrade historien. Vi har till och med en tidning i arkivet från när företaget blev konfiskerat.