Mulberry, Rapport London, Cutler and Gross och New & Lingwood är några av de brittiska modeföretag som använder sig av sin historia i marknadsföring. I modeindustritidningen Womens Wear Daily berättar några av de hur och varför.
Trots stora utmaningar som marknadsförändringar från butik till online-handel och större ekonomiska och nationella omställningar som Brexit så är den brittiska modeindustrin en av de största bidragsgivarna till landets ekonomi. Enligt Elisabeth Doupnik på Womens Wear Daily så beror det på att modeföretag alltid varit framgångsrika i att behålla sina kärnvärderingar i centrum av sin marknadsföring. En ny trend bland de brittiska modeföretagen är att de vänder sig till sin historia för att särskilja sig från mängden.
Företagen som intervjuas är bland annat New & Lingwood grundat 1865 och oftast använt av Etons elever.
– New & Lingwood består av 152 års rik engelsk historia. Våra rötter och arv ger oss en solid grund ifrån vilken vi kan vårda vårt varumärke samtidigt som vi kan skapa en rörlig och utåtriktat företag, utrustat för tillväxt. Säger Carolin Springett, vd för New & Lingwood som också berättar att det är den digitala strategin som varit hjärtat i utvecklingsplanen.
– Vi har fokuserat på att rätta in alla delar av företaget till att skaffa oss nya – samtidigt som vi vill bevara våra lojala – kunder. De lojala kunderna är viktigast för oss och vi jobbar ständigt med att engagera de och hålla de kopplade till New & Lingwood samtidigt om som vi utvecklare företaget framåt. Vi förstår att det vår möjlighet till utveckling ligger till grund för vårt varumärkes värde. Vårt engelska arv spelar dock stort roll för vilka vi är som varumärke och oaktat den ständigt föränderliga digitala världen, så är det vår vilja att hålla oss sanna till våra ursprungliga värderingar är vad som får oss att stå ut.
För glasögontillverkarna Cutler and Gross är det fortfarande mun-till-mun metoden (eller word of mouth som det kallas på engelska) som styr verksamheten och marknadsföringen. Företaget grundades 1969 av designerna Graham Cutler och Tony Gross som tillverkade de första glasögonparet i en verkstad ovanför det som idag är företagets flaggskeppsbutik. Nu har företaget gått tillbaka till rötterna och försöker skapa ett effektivt produktionsflöde.
– Affärsstrategin har varit att investera i vår design, forskning och utveckling för att skapa det mest effektiva produktionsflödet för att på så sätt bygga vidare på vår historia och säkra vår framtid som en inflytelserik glasögontillverkare genom innovation, stil och kvalité. Berättar Marie Wilkinson, Style director på Cutler and Gross.
Cutler and Gross har även ett omfattande företagsarkiv på cirka 2000 modeller som går att se i deras butik i Marylebone, dedikerad till våra vintage glasögon. Wilkinson grävde även i arkivet för att skapa en specialkollektion med vintagemodeller.
Mulberry har använt sig av sociala media och den allmänna digitaliserings trenden i modeindustrin för dela med sig av företagets historia.
– Framväxten av sociala media har hjälpt oss att kunna göra mer för att levandegöra vårt varumärke och berätta vår historia på ett mer tilltalande sätt. Säger Charlotte O’Sullivan, chef för marknadsföring och digitalt arbete på Mulberry till WWD.
Den nya tekniken har också hjälpt Mulberry att gå tillbaka till sina rötter genom att knyta an till lojala kunder.
– Våra säsongskopplade kampanjer byggs alltmer på storytelling och på att använda oss av sociala media för att stötta vår historia, som i kampanjen för Modern Heritage 2017. Berättar O’Sullivan för Doupnik.
Klocktillverkaren Rapport London – som grundades 1898 – har lyckats hålla balansen mellan att maximera digitala lösningar utan att tappa sin historia och sitt arv.
– Rapport London strävar efter att vara troget till våra ursprungliga värderingar och fortsätter att utveckla nya standarder i kvalitet och yrkesfärdighet på expertnivå världen runt. Säger Katie Goldblatt, vd på företaget till Doupnik på WWD.