Nyheter

En bra berättelse säljer mer än hårda fakta

”…och en bra story säljer bättre än sex.” Det är slutsatsen i en artikel i Veckans Affärer där Centrum för Näringslivshistorias kommunikationschef Anders Sjöman berättar om värdet av ett företags historia i marknadsföring.

I det senaste numret av Veckans Affärer skriver Björn Wallenberg om storytelling och dess betydelse som verktyg för att bygga varumärken. Ett exempel han använder är Ebays tidiga historia, där Pierre Omidyar framhöll att han grundade sin auktionssajt för att skapa en ”perfekt marknad”. Ingen brydde sig. När en pr-chef i stället hittade på att Pierre Omidyar ville hjälpa sin fästmö att sälja Pezautomater gick det betydligt bättre.

På samma sätt, fortsätter Wallenberg, är det klassiska dramaturgiska knep som ofta avgör en marknadsföringskampanjs framång.  Det visade sig när amerikanska forskare analyserade över hundra reklamfilmer som sänts under Superbowl: det var filmens struktur, oavsett innehåll, som avgjorde framgången. Bra historieberättande brädade marknadsföringsknep som sex, humor och söta djur.

Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria, håller med om en bra berättelse kraft. I artikeln citeras han:

Att använda den egna historian kan ge en känsla av ett genuint och ärligt företag. Den kan lyftas fram som ett sorts bevis på att man håller vad man lovar när man ger nya utfästelser.

För BizStories utvecklar han detta vidare:

En bra historia fastnar, en bra historia får en att tänka till. Men jag envisas ju med att tycka att en äkta historia alltid brädar en påhittad. Pez-historien för Ebay är numera ett exempel på att dom hittar på, inte på hur de skapades. Bättre då att hitta de ursprungliga drivkrafterna och använda dramaturgiska verktyg när man förmedlar dom.

Att många företag idag ser värdet av en historia tycker Anders Sjöman syns i att många ”adopterar” historier:

Helsvenska detaljister som Lexington och Morris Company bygger en historia kring att vara urtyper för amerikanska och brittiska 50-tal. Men det är en konstgjord historia som de behöver upprätthålla konstant. och det är inget som en klädbutik som 100-åriga Sörmans på Kungsholmen behöver göra: de är klassiska för de var med när det klassiska var nytt.

Läs mer om Lexingtons och Morris ”konstgjorda historia”

Sen finns det ju alltid ytterligare skäl till varför man ska ha koll på historien. Fråga bara Fanta.

 

 

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata