History marketing
i fem steg

Fem steg för företag som vill använda sin historia som en affärsdrivande, strategisk tillgång.

Gumælius Annonsbyrås arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

1. Identifiera syftet

Oavsett vad som väckte tanken på historiebruk – ett jubileum, ett ägarbyte, ett förvärv eller annat – fundera igenom varför ni egentligen vill använda er historia:

  • För att stärka varumärket och bygga förtroende.
  • För att skapa intern stolthet och vårda företagskulturen.
  • För att hantera förändring och risk i föränderliga tider.

Ett tydligt syfte påverkar vilka delar av historien som är mest relevanta att lyfta fram.

I arkivet. Fotograf Emma-Sofia Olsson.

2. Inventera och organisera historiskt material

Hur kan ni bekräfta att det er historik blir korrekt och sann? Utgå från verkliga källor!

  • Samla in dokument, bilder, filmer, produkter, berättelser …
  • Skapa ett ordnat företagsarkiv – fysiskt eller digitalt – som är lätt att återsöka i.
  • Samarbeta gärna med ett professionellt arkiv som t.ex. Centrum för Näringslivshistoria.

Ett välordnat arkiv är grunden för att kunna berätta historien effektivt, sakligt och autentiskt.

History marketing från 1939 signerat Stig Arbman.

3. Välj berättelser som verkligen bär företagets historia

Allt som hänt i ett företags historia ryms inte i en historik. Så välj de berättelser som är verkliga milstolpar, både positiva och jobbiga – de som speglar vilka ni verkligen är.

  • Berätta autentiskt och engagerat – se det som faktabaserad storytelling!
  • Utgå från framtiden och jobba bakåt – så blir berättelserna relevanta för dagens verksamhet!
  • Utgå från varför ni gjort saker, inte vad ni gjort. Det gör er historia mer allmängiltig.

Det handlar inte om nostalgi, utan om att visa kontinuitet och trovärdighet. Ta gärna hjälp av erfarna historieberättare, som t.ex. Centrum för Näringslivshistoria.

Bild: ICA Gruppen.

4. Integrera historien i kommunikationen

Strukturera ditt narrativ och paketera din historik så att den blir lätt att använda på många sätt, inte bara i en jubileumsbok eller historiesajt, utan i alla kanaler ni använder för:

  • Marknadsföring, reklam och mer.
  • Internkommunikation, onboarding och mer.
  • Som produktförpackningar, etiketter, företagspresentationer – och mycket mer …

Historien ska inte vara en separat del – den ska vävas in i den löpande kommunikationen.

Illustration: Åsa Kax Ideberg.

5. Följ upp och utveckla

Sluta aldrig berätta er historia, håll den alltid levande – för gamla och nya mottagare:

  • Mät effekten: Hur reagerar kunder och medarbetare?
  • Uppdatera arkivet löpande.
  • Fortsätt samla in nya berättelser – dagens händelser är morgondagens historia.

Vill du veta mer om history marketing? Anmäl dig till årets History Marketing Summit den 2 oktober!

En dag för företagsledare, marknadsförare, kommunikatörer, företags­jurister, personal­chefer och alla företagare som undrar hur historien kan skapa värde för just deras företag.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata