Nyheter

HMS16: ”Vad är det som gör historien så värdefull?”

Från History Marketing Summit 2016, professor Ben Wubs presentation av sin forskning kring företags användande av sin historia: ”Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”.

Ben Wubs, som arbetat med företagshistoria I 30 år, höll en presentation på temat Usages of the past: history, reputation and storytelling. Wubs menade att företagen måste kunna sin egen historia av flera skäl, bland annat att eftersom tidigare beslut får konsekvenser för nuet. Historien, menade Wubs, ligger till grund för varför vi beter oss som vi gör, och ett företag är en levande organisation som reagerar på miljön.

Genom att ställa rätt frågor lär vi oss från historien. Likt en människa kan företagen inte fungera utan minne. Dessutom menade Wubs att om man tror på marknadsekonomi och ett öppet samhälle måste även företagen vara öppna.

Som exempel tog Wubs Unilever och hur företaget hanterat sin historia, framför allt agerandet under andra världskriget. Slutsatserna för Wubs var att historia lika väl kan vara en utmaning att hantera i nutid samtidigt som det kan bidra till bättre förståelse av ett företag. Historien kan användas för att analysera företagets DNA då den snarare är analytisk än moraliserande i svart eller vitt.

Reputation

Historien spelar stor roll för ett företags anseende. Wubs lyfte fram två olika exempel på företagsskandaler där anseendet spelat roll: Enron och på senare år Volkswagen.

Storytelling

Historia är ett område som ligger nära storytelling, menade Wubs, men det är inte samma sak. En bransch där storytelling är nödvändig, är lyxindustrin. Wubs använde LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy), världens största lyxkoncern, som exempel. När det gäller lyxprodukter måste man berätta en historia för att skapa större emotionella värden, något som gör att konsumenterna är beredda att betala det högre priset. LVMH använder mycket historia i sin storytelling, och låter vissa varumärkens långa historia spilla över på andras. För LVMH har historien blivit en mycket viktig resurs.

Wubs slutord angående storytelling var att det ligger nära historia, men är inte historia, med storytelling skapar man myter och legender, vårdar varumärket, hanterar kundarvet och adderar värde.

Om Ben Wubs:

Ben Wubs är associate professor på Erasmus University i Rotterdam och project professor på The Graduate School of Economics, Kyoto University. Han är engagerad i ett antal projekt kring multinationella företag, transnationella ekonomiska system, affärsrelationer mellan Nederländerna och Tyskland genom tiderna och den internationella modeindustrin. Han är huvudforskare för europeiska gruppen HERA II som forskar om transnationella kopplingar i den europeiska modeindustrin sedan 1945. I det arbetet är han även kopplad till projektet The Enterprise of Culture.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata