Den 1 april fyller teknikjätten Apple 40 år. För att uppmärksamma detta har de satt ihop en film på 40 sekunder. Ett tråkigt grepp tycker vi och ger lite history marketing-tips på hur man hade kunnat göra.
Apple har sedan starten gått egna vägar vilket inte minst gäller i marknadsföring. Varför inte lyfta fram företagets 40-åriga histora genom sina kampanjer och reklamfilmer?
Apple har alltid haft ett tydligt formspråk och ett annat grepp hade därför kunnat vara att producera specifika jubileumsprodukter med den gamla regnbågsfärgade loggan eller helfärgade i de olika färger som Imac och Ibook G3 samt Ipod producerades i.
// Läs om history marketing 101 //
Varför inte berätta mer om grunden till formspråket och kanske lyfta fram den absolut äldsta loggan föreställande Sir Isaac Newton under ett träd med texten “Newton… A Mind Forever Voyaging Through Strange Seas of Thought … Alone.” skapad 1976 av Ronald Wayne som grundade Apple tillsammans med Steve Wozniak och Steve Jobs. Loggan byttes dock snabbt ut mot det nuvarande äpplet. Anledning till tuggan var för att man var rädd att folk skulle misstolka det som en tomat. Färgerna lades till för att gör den mer känslosam.