Nyheter

History marketing-coachen tipsar: ”Så borde Apple fira!”

Den 1 april fyller teknikjätten Apple 40 år. För att uppmärksamma detta har de satt ihop en film på 40 sekunder. Ett tråkigt grepp tycker vi och ger lite history marketing-tips på hur man hade kunnat göra.

Apple har sedan starten gått egna vägar vilket inte minst gäller i marknadsföring. Varför inte lyfta fram företagets 40-åriga histora genom sina kampanjer och reklamfilmer?

Apple har alltid haft ett tydligt formspråk och ett annat grepp hade därför kunnat vara att producera specifika jubileumsprodukter med den gamla regnbågsfärgade loggan eller helfärgade i de olika färger som Imac och Ibook G3 samt Ipod producerades i.

// Läs om history marketing 101 //

Varför inte berätta mer om grunden till formspråket och kanske lyfta fram den absolut äldsta loggan föreställande Sir Isaac Newton under ett träd med texten “Newton… A Mind Forever Voyaging Through Strange Seas of Thought … Alone.” skapad 1976 av Ronald Wayne som grundade Apple tillsammans med Steve Wozniak och Steve Jobs. Loggan byttes dock snabbt ut mot det nuvarande äpplet. Anledning till tuggan var för att man var rädd att folk skulle misstolka det som en tomat. Färgerna lades till för att gör den mer känslosam.

iMAc i fem olika färger. Bild från http://cereusarts.tumblr.com/post/114770583249/a-visual-history-of-apple-ads-4-decades-in-the

Apples absolut första logga av Ronald Wayne, 1976-1979. Bild CC Wikimedia Commons.

Apple 1 såldes utan skärm, tangentbord och skal. En ägare gjorde sitt eget. Bild CC Wikimedia Commons.

Apple har en fantastiskt rik företagshistoria som borde lyftas mer än vad man hitintills har gjort. Med historien kan man som företag finna motivation och inspiration för att fortsätta utvecklas. Historien kan användas som bevisföring, då den gör dig mer pålitlig än dina konkurrenter. Därtill får användandet av historien i marknadsföring folk att minnas och en särskild Ipod -modell eller MacBook reklam kan slå an hos något känslomässigt i kunden.

Med detta sagt så har det på senare år kommit en hel del filmer och biografier om Steve Jobs, grundaren som ledde företaget fram till sin död 2011. Men en mer en arkiv och föremåls inriktad återblick har man inte gett.

History marketing är ett sett att se tillbaka och samtidigt röra sig framåt, det gäller bara att tänka annorlunda.

// Se Apples 40 sekunder långa film här. //

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata