Vår forskningschef Anders Houltz berättar om de stora utställningarna som massmedialt fenomen, industriell moderniseringsmotor och populärkulturellt spektakel.
Telefonen, glödlampan, filmen och varmkorven – alla lanserades de på världsutställningar. Under utställningarnas guldålder, från 1800-talets mitt till 1900-talets början, samlades miljontals människor i London, Paris och New York, men också i Stockholm, Göteborg och Malmö, för att få en glimt av framtiden. Utställningarna var modernitetens spegel och näringslivets och kungahusens arena. Webbinarium spelades in 11 februari 2021. Moderator är Gustav Svensson.
Hela webbinariet finns att se här
Vill du läsa mer om världsutställningarnas historia? Läs artikelserien på BizStories:
- Del 1: Världsutställningarna – fönstret mot framtiden
- Del 2: Nya utställningarna för en ny tidsålder
Anders Houltz är en av författarna till boken I världsutställningarnas tid: Kungahus, näringsliv & medier (Förlaget Näringslivshistoria).