Näringslivshistoria till lunch:
I världsutställningarnas tid

11 feb 2021, kl 12.00 - 13.00

VISA BILDTEXT
Vår forskningschef Anders Houltz berättar om de stora utställningarna som mass­medialt fenomen, industriell moderniserings­motor och populär­kulturellt spektakel.

Vår forskningschef Anders Houltz berättar om de stora utställningarna som mass­medialt fenomen, industriell moderniserings­motor och populär­kulturellt spektakel.

Telefonen, glödlampan, filmen och varmkorven – alla lanserades de på världsutställningar. Under utställningarnas guldålder, från 1800-talets mitt till 1900-talets början, samlades miljontals människor i London, Paris och New York, men också i Stockholm, Göteborg och Malmö, för att få en glimt av framtiden. Utställningarna var modernitetens spegel och näringslivets och kungahusens arena. Webbinarium spelades in 11 februari 2021. Moderator är Gustav Svensson.

Hela webbinariet finns att se här

Vill du läsa mer om världsutställningarnas historia? Läs artikelserien på BizStories:

 

Anders Houltz är en av författarna till boken I världsutställningarnas tid: Kungahus, näringsliv & medier (Förlaget Näringslivshistoria).