Ett nytt företagsarkiv för Bergendahls, som ställts samman av Centrum för Näringslivshistoria, deponerades våren 2022 hos Lokalhistoriska arkivet i Hässleholm. Därmed får Hässleholmsföretagets rika historia, som löper över fyra generationer Bergendahl, en permanent plats dit framtidens forskare kan vända sig – och där det 100-åriga företaget kan fortsätta fylla på med nytt material.
Det var 1922 som Mikael Bergendahl startade en margarinagentur. Idag känner vi företaget kort och gott som Bergendahls. Det familjeägda företaget, med bas i Hässleholm och aktiva i handels- och livsmedelsbranschen över hela landet, firade därmed 100 år 2022. Inför jubileet fick Centrum för Näringslivshistoria i uppdrag att samla det historiska material som fanns i organisationen och skapa ett professionellt arkiv, som skulle vara lättillgängligt och lätt att återsöka i.
Det insamlade materialet ordnades och förtecknades hos Centrum för Näringslivshistoria i Bromma – och deponerades sedan hos Lokalhistoriska arkivet i Hässleholm. Arkivet överlämnades officiellt vid en jubileumstillställning 16 maj 2022, där familjen Bergendahl, delar av ledningsgruppen och många Bergendahlsveteraner närvarade.
Dessutom: ett jubileumsmagasin
Under 2021 sålde Bergendahls grossistdelen av sin verksamhet till branschkollegan Axfood. Historiskt har grossistverksamheten varit bärande för företaget – men djärva satsningar och omställningar är en lika bärande del av företagets historia. Det vittnar det nyskapade arkivet om – och den berättelsen förmedlades även i ett jubileumsmagasin som Centrum för Näringslivshistoria tog fram för Bergendahls 100-årsjubileum.
Magasinet delades ut för första gången på jubileumslunchen och har sedan distribuerats till alla anställda.