BMW Museum i München tar emot 650 000 besökare varje år, det gör dem till den största turistattraktionen i Bayern.
Museets chef Ralph Huber från BMW Group Classic Communication berättar om företagets långa och snåriga historia.
Vid årets History Marketing Summit var Ralph Huber från BMW Group Classic Communication en av talarna. Ralph Huber är även chef för BMW Museum i München som tar emot 650 000 besökare varje år. Det gör dem till den största turistattraktionen i Bayern. Han berättade om företagets långa historia som startade 1916 – då var det inte bilar utan flygplansmotorer som gällde. Senare började man även bygga motorcyklar och det var inte förrän 1929 som BMW började bygga bilar. Efter perioden under andra världskriget startade man om företaget och utvecklade så småningom de bilmodeller och den stil som de flesta fortfarande förknippar med varumärket.
1994 samlade man all kommunikation kring företagets historia på samma ställe – det som idag är BMW Group Classic Communication. Och när det gäller just andra världskriget så ryggar företaget inte för att berätta om sin del i den mörka historien. Perioden under kriget har också sin plats i museet. – Vi vet att vi har haft människor från koncentrationslägren som arbetat i våra fabriker. Vi glömmer det inte, och vi har tagit hjälp av utomstående för att göra research kring detta för att informationen ska bli så trovärdig som möjligt.
Idag äger BMW även Mini och Rolls Royce och deras historia måste också inkorporeras i kommunikationen, något som inte är det lättaste då köpen av dessa ikoniska varumärken inte inkluderade några historiska arkiv. Men med hjälp av diverse motorklubbar och en hel del enskilda entusiaster försöker de lappa ihop historien och hitta de mest användbara berättelserna.
– I vår kommunikation försöker vi tala till hjärtat. De bästa berättelserna finns ofta inom företaget, säger Ralph Huber.
Läs allt om årets History Marketing Summit!