Nyheter

BMW glömmer inte historien

BMW Museum i München tar emot 650 000 besökare varje år, det gör dem till den största turistattraktionen i Bayern.

Museets chef Ralph Huber från BMW Group Classic Communication berättar om företagets långa och snåriga historia.

Vid årets History Marketing Summit var Ralph Huber från BMW Group Classic Communication en av talarna. Ralph Huber är även chef för BMW Museum i München som tar emot 650 000 besökare varje år. Det gör dem till den största turistattraktionen i Bayern. Han berättade om företagets långa historia som startade 1916 – då var det inte bilar utan flygplansmotorer som gällde. Senare började man även bygga motorcyklar och det var inte förrän 1929 som BMW började bygga bilar. Efter perioden under andra världskriget startade man om företaget och utvecklade så småningom de bilmodeller och den stil som de flesta fortfarande förknippar med varumärket.

1994 samlade man all kommunikation kring företagets historia på samma ställe – det som idag är BMW Group Classic Communication. Och när det gäller just andra världskriget så ryggar företaget inte för att berätta om sin del i den mörka historien. Perioden under kriget har också sin plats i museet. – Vi vet att vi har haft människor från koncentrationslägren som arbetat i våra fabriker. Vi glömmer det inte, och vi har tagit hjälp av utomstående för att göra research kring detta för att informationen ska bli så trovärdig som möjligt.

Idag äger BMW även Mini och Rolls Royce och deras historia måste också inkorporeras i kommunikationen, något som inte är det lättaste då köpen av dessa ikoniska varumärken inte inkluderade några historiska arkiv. Men med hjälp av diverse motorklubbar och en hel del enskilda entusiaster försöker de lappa ihop historien och hitta de mest användbara berättelserna.

– I vår kommunikation försöker vi tala till hjärtat. De bästa berättelserna finns ofta inom företaget, säger Ralph Huber.

Läs allt om årets History Marketing Summit!

 

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata