Boknyhet: ICA-handlaren – entreprenör, stöttepelare, idébärare

I dag är de fler än tusen: ICA-handlarna. Vilka är de, och vad driver dem? Och hur såg vägen ut från lanthandlaren i skärmmössa till dagens dagligvaruentreprenörer? Publicisten Anders Johnson skildrar dem och deras arbete i boken ICA-handlaren.

ICA-koncernen, som i dag är ett av norra Europas stora handelsföretag, har under hela sin utveckling byggt på en grundidé: fria handlare i samarbete. En framgångsrik kooperation, som startade som en vision hos en karismatisk företagsledare: Hakon Swenson från Västerås.

Anders Johnson är författare med inriktning mot svensk företagshistoria och har skrivit ett flertal böcker om bl. a. handelns historia. 2010 fick han Svenskt näringslivs pris till Curt Nicolins minne.

ICA-handlaren utkommer med Centrum för Näringslivshistoria som förlag fredagen 28 september. Boken utges i samarbete med ICA-handlarnas Förbund.

Presskontakt:

Alexander Huseby, VD, Centrum för