Nyheter

History Marketing Summit 2017

Årets History Marketing Summit har just ägt rum. Vi filmade alla presentationerna från svenska och utländska företag som använder sin egen historia för marknadsföring, organisationsbyggande och produktutveckling. Filmerna kommer snart upp här. Till dess kan du se vilka som talade nedan.

En heldag för alla som arbetar med kommuni­kation och organisation.

08:00 Frukost och inskrivning

09.00: Inledning: Om History Marketing idag

Anders Sjöman, Centrum för Näringslivshistoria
Trenden växer att företag använder sin egen historia för att stärka sina varumärken. Anders hälsar välkommen och inleder konferensen med att berätta vad som hänt sedan förra årets History Marketing Summit.
// Läs Anders senaste krönika om ”history marketing”.

09.45: Swarovski

Stephanie Bonsack, Director Corporate Archive
– Jag kommer att presentera vårt arkiv, dess organisation och position inom företaget.
// Se filmen om Swarovski Corporate Archive.
// Läs mer om Swarovski och Stephanies föredrag

10.15: Kaffe

10.45: Alecta

Martin Hedensiö, kommunikationsdirektör
1917 grundades SPP, dagens Alecta. I 100 år har företaget varit en bärande del av trygghetssystemet. Martin visar hur den historien berättats i bok, på webb, i film och poddar och med en utställning, för att ge kraft åt det nästa seklet.
// Besök Alectas historiska webbsajt.

11.15: Systembolaget

Anna Larsson, kommunikatör och marknadsförare
– Jag kommer bland annat tala om vikten av att känna till sin historia för att förstå framtiden, säger Anna Larsson som gruppchef för butikskommunikation och grafisk produktion på Systembolaget.
// Läs mer om vad Anna kommer berätta.
// Besök Systembolagets historiska webbsajt.

11.45: Ersta diakoni

Stefan Nilsson, direktor
Sedan 1851 har Ersta diakoni tagit hand om människor i utsatta livssituationer. Ersta har ofta gått före och visat vägen, inom sjukvård och socialarbete – men ibland kommit efter sin samtid. Stefan berättar hur Ersta använder historiens lärdomar för dagens beslut.
// Läs mer Erstas historia i  ”Se människan!”

12.15-13.30 Lunch

13:30: Levi Strauss & Co. (USA)

Tracey Panek, corporate historian
– Jag kommer berätta om hur vi bland annat använder vår historia inom PR för att befästa vår roll som skaparna bakom blåa jeans, säger företagets egna historiker och varumärkesvårdare.
// Läs mer om vad Traceys roll och arbete på Levi’s
// Läs en intervju med Tracey i Vogue från 2016

 

 

 

14.00: ICA

Eva Burén, informationschef ICA-handlarnas Förbund & Björn Olsson, kommunikationsdirektör ICA Gruppen
1917 fick Hakon Swenson idén om ”fria handlare i samverkan”. Att hålla den idén levande är ett dagligt arbete inom dagens ICA, oavsett om det är jubileumsår eller inte.
// Besök ICAs historiska sajt.

 

14.30: Svenskt Tenn

Thommy Bindefeld, marknadschef och kreativt ansvarig
– Jag kommer att prata om länken mellan en unik historia och vår samtid, där ett exempel är att vi produktutvecklar både ur vårt historiska arkiv och tillsammans med samtida formgivare.
// Läs mer om Svenskt Tenn och Thommys presentation på HMS17

15.00 Kaffe

15.30: Sven-Harry Karlsson

Byggherre och grundare av Folkhem, och grundare av konsthallen Sven-Harrys konstmuseum
Sven-Harry Karlsson skapade och drev upp byggföretaget Folkhem. Samtidigt lät han konst genomsyra allt arbete – och till slut startade han sitt eget konstmuseum.  Han berättar mer om sitt liv och verk på HMS17.
// Se en nyproducerad film om Sven-Harrys liv och arbete från Stockholms murmestare

16.00: Det här med öppenhet och transparens

Hanna Dunér, journalist
Näringslivsjournalisten Hanna Dunér, vars artiklar vi läst i Dagens Industri och Svenska Dagbladet, har lyssnat på dagen och företagens beskrivningar av hur de ”arbetar med historien”. Hon avslutar konferensen med några tankar om det här med öppenhet och transparens.

16.30 Slut!

Konferensen följs av mingelmiddag.


HMS17 äger rum 3 oktober kl 09-17 på Nalen (Regeringsgatan 74, Stockholm.)

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata