Författaren Johan Erlandsson gör research inför en bok om deckarparet Sjöwall/Wahlöö, om det Sverige de fångade och genren de skapade.
Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria nr 3 2019.
Författaren Johan Erlandsson gör research inför en bok om deckarparet Sjöwall/Wahlöö, om det Sverige de fångade och genren de skapade.
Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria nr 3 2019.
Tack vare följetongen av filmer känner de flesta i Sverige till poliskommissarie Martin Beck. Söndagskvällarna med Peter Haber har blivit nästan lika självklara som ”stänkarna” på fredagen. Totalt har 46 Beck-filmer spelats in – den första var Roseanna, 1967, då med Keve Hjelm i rollen som Martin Beck. Författarna till de tio deckarna, Maj Sjöwall och Per Wahlöö ses i dag ofta som upphovsmän till den världskända genren Swedish Crime. Utan dem kanske inte Stieg Larssons Millennium-trilogi, Henning Mankells Wallander-serie, eller dagsaktuella namn som Kepler rönt samma uppskattning?
Författaren och journalisten Johan Erlandsson, som tidigare bland annat skrivit en bok om Allan Edwall, kommer nästa år att på Piratförlaget ge ut en bok om Sjöwall/Wahlöö. I boken berättar han om det ikoniska författarparet, hur de arbetade, om deras kärlek och vad deras insats inneburit för genren. Boken beskriver också hur Sverige såg ut under 1960- och 1970-talet då de samhällskritiska böckerna skrevs.
Kontakta oss för att söka i arkiven
– De skrev sina böcker i en tydlig vänstertradition. Men det är intressant att se hur deras rollfigurer har blivit kommersialiserade genom Beck-filmerna och i dag pumpar in pengar till reklam-teve. Det hade de nog inte kunnat föreställa sig, säger Johan Erlandsson. För Johan Erlandsson har en hel del av researcharbetet utförts hos oss på Centrum för Näringslivshistoria där både Norstedts och Bonniers har sina arkiv.
– Mitt verkliga fynd hos er var när jag hittade brevet där Bonniers refuserade Per Wahlöös debutroman, som han skrev före böckerna om Martin Beck. De kunde inte ana vilken guldklimp de gick miste om. Johan Erlandsson har intervjuat Maj Sjöwall flera gånger och hon har också tillåtit Erlandsson att läsa författarparets brevväxling med Norstedts från 60- och 70-talen.
– Det är gripande läsning. Inte minst på slutet när Per Wahlöö var svårt sjuk och Maj ber Norstedts om stöd och pengar. Tack vare att breven finns sparade och jag har fått läsa dem, har jag fått en helt ny insikt i förlagets och författarnas relation till varandra.