I Financial Times läser jag hur framgångsrika företag använder sin historia. Först bevaras förstås källmaterialet, sedan berättar man om grundare, kulturen, produkterna och allt det där som kantar företagens väg till idag. Även misstagen är viktiga, förstås! Imponerande är förstås företag som Boots som till sitt 160 årsjubileum lanserade ett helt sortiment historiska produkter efter att ha tittat djupt i produktarkivet. Eller varför inte Coca-Cola som med sitt nya museum i Atlanta (http://www.worldofcoca-cola.com/) kopplat greppet inte bara om sin egen utan även läskedryckens historia.

Nytt från förlaget: Olof Söderberg - handelsledare, industriman, samhällsbyggare
Olof Söderberg var en framstående aktör inom flera centrala nätverk i det svenska näringslivet under början av 1900-talet. Förlaget Näringslivshistoria ger ut en biografi om huvudperson i en av Sveriges stora affärsdynastier som hittills varit förvånansvärt okänd för allmänheten och forskningen.