Nyheter

Hur jobba framåt utan historia?

Jag hörde en professor vid Harvard säga att företagsledare i framtiden borde examineras i näringslivshistoria innan de kan licentieras som lämpliga för sitt värv (och bonusar). ”Looking forward, without having your history, is like a scud missile from old Saddam Hussein” – för hur skall man veta att man jobbar framåt om man inte vet varifrån man kommer. Det kan ju lika gärna handla om att man går i cirkel och bara upprepar misstagen. En ledningsgrupp som vi slog huvudet på spiken när de konfronterades med fyrtio år gamla affärsplaner – ”har vi inte kommit längre, vi funderar ju på samma saker som då”.  Ridå!

Äldre reklamfilmer ger ofta vibbar av igenkännande och nostalgi. Man förundras över kreativiteten över tid. Tillbaka i 1950- och 1960-tal lever den där flairen av Technicolor och ett och annat mästerverk lånar friskt från sin tids filmikoner. Kolla till exempel denna promotionfilm för SAAB Viggen.  James Bond var väl aldrig Linköping, eller??

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata